The media non-coverage: how national TV-channels hush-up the “uncomfortable” events

By Vsevolod Belchenko, SU-HSE, 

PhD student of Applied Political Science Dept. 
“Baltic Practice” conference, August 3-9th 2009, 

Brugges, Belgium 
Introduction: the objectives and the method

Critics of the Russian authorities usually accuse them of censoring the national television and forcing journalists to hush-up important events. But until now we don’t have any reliable statistics of such a media “non-coverage”. 

In my essay I have gathered and analyzed such statistics concerning media coverage of the three “breaking news” stories: assassination of Stanislav Markelov, famous lawyer and civil rights activist, demonstration of protest that took place in Vladivostok on 14th of December and was violently broke up by the police; financial crisis and its impact on Russian economy. 
These topics were chosen for the following reasons:
Importance
All of them with no doubt are issues of public interest. they were broadly covered by national newspapers, magazines, radio stations and minor TV-broadcasters
Time
All of them happened recently

Level of discomfort

All of them are “uncomfortable” in political sense for the authorities. The assassination in the center of Moscow demonstrates the weakness of the authorities, moreover, makes many to suspect them in standing behind the murder; violent dispersal of a peaceful demonstration shows the growing civil protest against domestic policy and loose connection between the authorities and the nation; the developing economic crisis within the country proves the economic policy of the state was wrong and mistaken. And all these events bemire the ruling power and spoil its glorious image of the most successful administration ever the current president and prime-minister are trying to maintain.   


Hushed-up, but differently 
All of them supposedly were almost totally ignored by national TV-channels: some were not covered at all, some were mixed with less important news, distorted and played down, some were partly covered.
What was done:

I have measured length of the reports about the three stories in the prime-time news of the leading national TV-channels (in seconds), calculated their share in the news program (in per cent), noted down the newsmakers mentioned in each case, the words used to characterize the issue and the overall attitude towards it.  
For each issue I analyzed news during a specific period of time that suits the story in hand: 

Stanislav Markelov assassination  

The period of 19th-25th  January 2009 was taken. The assassination took place on Monday December 19th and was actively discussed during the week.   
Dispersal of demonstration of protest in Vladivostok 

The period of December 14th - December 28th  was taken because the first demonstration itself took place on Sunday December 14th and the second one on Sunday December 21st and was violently dispersed by police. That was discussed the whole following week. 

Financial crisis

The period of September 14th  – December 4th was taken. The fist date is the day of Lehman Brothers collapse that signaled the acute phase of financial crunch start, the last date marks the program ‘Talk with Vladimir Putin”. In that program showed at prime-time at the Russia channel the prime-minister Vladimir Putin answered on the phone calls and letters of “common people”. In that program he recognized in public for the first time that the crisis has hit Russian economy hard and the country may be slipping into a severe economic downturn. 
I analyzed the coverage of the stories in prime-time news of three leading national TV-channels that are watched by more then 3\4 of Russian citizens. They are 1st channel (98-98,8% of viewers), Russia (96,2-97% of viewers) and NTV (73,2-80,1% of viewers). The 4th most popular channel TV-Center is falling behind seriously: his programs can be watched only by 62,1 per cent of the viewers and the majority of them also have access to a few local or national cable channels
.  
I have analyzed the evening prime-time news programs
 (prime-time is the time-slot between 19.00 and 23.00) which are “Vremya” at 21.00 at the 1st channel, “Vesti” at 20.00 at Russia and “Segodnya” at 19.00 and at 23.00 at NTV on work days (Monday-Friday) and “Voskresnoye Vremya” at 21.00 at 1st channel, “Vesti Nedely” at 20.00 at Russia and “Segodnya. The Final Program” at 19.00 at NTV on Sundays.
The news reports for the analysis were taken from the video archive of these channels available at their web-sites.
Analysis

Case 1: Stanislav Markelov Assassination 
What happened: 
Lawyer and civil rights activist Stanislav Markelov was shot in a broad daylight in the very center of Moscow half a mile away from the Kremlin right after giving a press conference. A journalist of Novaya Gazeta newspaper Anastasiya Baburova who accompanied the lawyer was also killed. The press conference was devoted to a parole of a former colonel Yuri Budanov who was sentenced to a prison term for rape and murder of Elisa Kungayeva, a young chechen woman. Markelov was known for several resonant trials such as Budanov trial, investigation of assassination attempt of Mikhail Beketov the editor-in-chief of Moscow region newspaper, a few trials against neo-Nazi groups and for protection of Chechens suffered from federal troops during the war in Chechnya. Markelov was a loud critic of a federal policy in “chechen issue”.

The coverage:
Time. The issue was covered – totally 10 television plots were shown, 4 of them on the 1st channel, 3 on Russia and 3 on NTV. Total length of plots reached 2031 seconds (a bit more the half an hour) and their share in news programs differed from  1,83% (brief report from the funerals, 1st channel, Friday January 23d) to 23,8% of time (Segodnya at 23.00 on Tuesday January 20th).
This is a pretty fair coverage from the point of quantity. Let’s look at the quality of the coverage.

Newsmakers. Who appeared? 21 newsmaker participated in the TV-plots, 9 appeared at NTV, 4 at 1st channel and 8 at Russia. Among them the one was eye-witness of the crime, 4 were the representatives of police or prosecutors’ office, 4 were the journalists of Novaya Gazeta, 6 were the relatives or friends of Baburova, the one was colleague of Markelov from the institute “The Rule of Law”, 5 were the experts (lawyers Mikhail Barshevskiy and Anatoly Kucherena, Moscow Helsinki Group head Ludmila Alexeyeva, deputy of state Duma from United Russia party Nikolas Kovalev and president of Chechnya Ramsan Kadyrov). 

How did they appear? 6 newsmakers can be defined as opposing to the authorities (They are Ludmila Alexeeva, collegue of Stanislav Markelov and journalist of Novaya Gazeta), 6 represented authorities (police, prosecutors, Kadyrov and UR deputy), 2 were the experts close to authorities (Mikhail Barshevsky was the representative of the President at the supreme court and headed a “Gragdanskaya sila” political party believed to be supported by the administration,  Anatoly Kucherena is the member of Public Chamber appointed by the president), the others such as Baburova parents of fellow-students made no public political statements in the past so they are seen as politically neutral. 
Though the quantity of the opposing newsmakers was significant their presence on air was minimized and news producers have chosen the most neutral statements they made. For example Ludmila Alexeeva was shown twice on the 1st and Russia channels news but on the 1st channel only a short piece of her speech was given, when she was talking about “two children left without father”, and Russia just showed her outing the flowers at assassination sight with no comment. The journalists of Novaya Gazeta including editor-in-chief were given much more time but their political statements were not included in the news. The only statement concerning politics were Dmitry Muratov’s emotional words that the murder might be organized by the neo-Nazi groups. They were included into news plot at Sunday Vesti at Russia channel and followed by the comment of the journalist: “We can understand the tone of Muratov, Novaya Gazeta loses its journalists one by one – Baburova is the 4th correspondent killed in recent years”.

Words used. Resonant and impertinent crime (in 5 news programs), challenge to the authorities (2 programs), professional activity (4 programs), neo-Nazi (4 programs), grief, tragedy and connected words (3 programs).
How the coverage changed. On Monday 19th all the programs have put the plot about Markelov murder on air as one of the top news. All the programs were neutral: they reported what happened, showed the police press-conference, presented the version connected with professional activity of Markelov as main, reminded the public about Markelov trials, civil rights activity and conflict with neo-Nazi groups. 
On Tuesday 20th the Russia and 1st channels made accent on the tragedy. 1st channel reported that 2 children lost their father and friends of Markelov bring flowers to the assassination sight, the Russia reported that Baburova was an accidental victim, a brave girl who tried to stop the killer and was killed. A day later the same news piece was shown by the NTV channel: they concentrated on Baburov’s family tragedy and showed her parents, former husband, fellow-students and colleagues talking how they loved her, how brave, energetic and talented she was. 

On the same day the 1st channel showed a news report from the press-conference held by chief of Moscow police gen, Pronin. He reported about resonant crimes investigation: the Markelov case, car burners, neo-pagans group that tried to explode the church, radikals who burned fur-coats on women and mysterious car-burner. As the correspondent said “Pronin joked and smiled a lot and talked about the new police uniform”.  The Russia ignored the event.
On Thursday 22nd  the news was ignored as well.
On Friday a brief news piece about funerals was on the 1st channels, the others ignored the event.

On Sunday the Russia and NTV channels included the news in their final programs summarizing the top news of the week, the 1st channel preferred not to mention it. 
Both channels reminded the facts of the murder, gave a brief description of Margelov’s activity and then put an accent on this crime being “the challenge to the state”. The Russia said that the series of public assassinations may be coordinated to damage the reputation of the authorities and show they are unable to cope. “It seems that some ominous director stages a series of resonant assassinations to damage the reputation”, said the correspondent.
The NTV mentioned that this is a challenge to the state and that the assassination has provoked “the gossips the police must stop by finding the killer”.

The news pieces appeared under the heading “Criminal news” (3 programms, 1st channel), “accidents” (3 programmes, NTV and the Russia) and “Society” (2 programs, the Russia and the 1st).
Conclusion. 

The issue was covered by the channels almost all week. But the event was obviously played down and its impotence was artificially minimized: the accent was shifted from resonant murder to a human tragedy by all channels and the 1st channel tried to marginalize the assassination by classifying it as criminal news and giving it in one news piece with other crimes investigation. 
At the end of the week accent shifted towards the damage to the state and its image. The purpose of the murder “to kill well known and irritating activist” was substituted in public opinion by the other to blacken the reputation o the state.   

The presence of newsmakers uncomfortable for the authorities was minimized as well and their opinions were carefully edited.

A version of assassination by one of high-standing authorities that was discussed in the print media was not mentioned on TV at all.
Case 2: Dispersal of demonstration of protest in Vladivostok 

What happened:
The government decides to introduce new high import tariffs on used cars that make them too expensive. On Russian Far East up to one third of business was connected with import of cheap used cars from Japan. In Vladivostok local car dealers and drivers organized a demonstration of protest against the decision and have blocked major roads including the road to the airport. On the next Sunday the peaceful demonstration was violently suppressed, participants arrested, journalists of NTV and the 1st Channel were arrested as well, as journalists of many other media.
The coverage:

Time. The issue was not covered at all. Not a single news report about both the demonstrations or the police suppression was broadcasted. 

Instead all the channels showed on December 19th (Thursday) almost similar reports about visit of the prime-minister Vladimir Putin to KAMAZ automobile plant and special government meeting that was held there to discuss the measures to support local automotive industry. 

Newsmakers. Vladimir Putin, head of the largest automobile plant AVTOVAZ Boris Aleshin, workers of KAMAZ, UAZ, AVTOVAZ plants. 

The words used. Support, national industry, protect the local market, tariffs. Putin also mentioned that import of used cars brings super profit to a few and tariffs save jobs for many.
How the coverage changed. 1st and NTV channels showed only one report, but the Russia broadcasted two: one on the December 19th and one within the final weekly program on December 21st. Just a few hours later after the police suppressed demonstration in Vladivostok the Russia channel showed a report about Putin visit to KAMAZ and “spontaneous” demonstrations of support of new import tariffs at Russian state-controlled automobile plants. 
Conclusion.

This is the ideal example of hushing-up the event: the channels just didn’t show it. 
Case 3: Financial crisis

What happened:

In September following the collapse of Lehman Brothers Russian stock-markets slipped in deep piqué. Russian banks closely interconnected with the stock exchange and the global capital market started wobbling and ceased credit, leaving industrial companies no chance to re-finance debt. At the same time a demand and prices for raw materials that constitute the majority of Russian export dropped seriously which created enormous pressure on the national currency. The state started to save the banks, the stock and the Rouble. On the next stage, at the middle of October industrial companies started to reduce output. It led to a dramatic drop in GDP and splash of unemployment. 
The coverage:
The data concerning the coverage of the economic crises in Russia is collected and is being processed. I will be able to provide the exact figures in a week, but some conclusions are already obvious:

1. All the channels covered the crises as a global, foreign issue, not a domestic one. 
2. Domestic news, connected with the crises, such as sock market collapse or closure of plants, devaluation of the Ruble etc., in most cases were not covered. At the same time foreign news of the same type were broadcasted.

3. The crises was presented as the new opportunity, the end of unidirectional economic order, 
4. Accent was made on governmental measures to strengthen the economy

5.  Up to 90 per cent of all newsmakers are members of the government, ruling party, administration of the president and the president himself; the prime-minister Vladimir Putin and the president Dmitry Medvedev account for about one half of all the cases any newsmaker appears on the screen.
Preliminary conclusion.

The issue is hashed-up when possible and strongly played down and distorted in other cases. The TV-Channels show not the event itself, but, as in Vladivistok case, the state reaction on it. 

� Figures from the Concept of Television Broadcasting development in Russia for 2008-2015 by Ministry for Mass Communications, 29th November 2007


� The prime-time definition from the Central Election Commission of Russia recommendation on parliamentary election coverage, 2007 





