• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Media Research

2024/2025
Учебный год
ENG
Обучение ведется на английском языке
4
Кредиты
Статус:
Курс обязательный
Когда читается:
2-й курс, 3, 4 модуль

Преподаватель

Course Syllabus

Abstract

The basis of the concept underlying this discipline is the position that a particular individual, who is the main subject of any communication processes, represents a multi-layered, multilevel, ambiguous integrity that arises and develops in contradictory unity with the life world. Without understanding the features of this life world, which shapes a person's personality, it is impossible to build a full-fledged communication model.Within the framework of this discipline, an analysis of the mass communication system and the transformations taking place in this system that arise in connection with industrialization, concentration and integration of communication resources is presented. These transformations led to the emergence of a new conceptual framework, which is based on the idea proclaimed by M. McLuhan, according to which the change of means of communication is the engine of social development, and the media are the central element of human development. By this concept M. McLuhan outlined a certain system that includes electric light, spoken language, writing, roads, numbers, clothing, housing, city, money, watches, printing, comics, book, advertising, wheel, bicycle, car, airplane, automatic equipment, photography, games, press, telegraph, typewriter, telephone, phonograph, cinema, radio, television, weapons and much more. What unites all this diversity is that these are "technologies" or "intermediaries" that make significant changes in human communication with the world around us (both natural and social) and reorganize our way of perceiving the world and our way of life. This discipline is designed to help students understand the confusion of concepts and theories related to media. Students are invited to familiarize themselves with the basics of conducting media research, including mastering the methodological research base, methods and tools used to study the content of mass media, their audience, and the media market; developing an understanding of the goals, objectives and opportunities of media research, as well as the ability to independently prepare a media research program. Students are expected to understand the essence and features of media research and media analysis, including ethical issues that arise during media research.During the classes, students gain experience in structuring the stages of media research, study both traditional methods of obtaining primary information and computer technologies used for big data analytics and cloud computing. Special attention is paid to mastering both general scientific analytical procedures (system analysis, comparative analysis, statistical analysis, factor analysis, discriminant analysis, etc.) and such specific scientific analytical procedures as content analysis, intent analysis, informative-target analysis, semantic differential, etc.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • • Освоение теоретических основ и методов социальных исследований медиа. • Формирование навыков проектирования социальных исследований медиа. • Развитие компетенций групповой исследовательской работы. • Овладение навыками практического использования результатов исследований медиа в прикладной проектной деятельности.
  • • Mastering the theoretical foundations and methods of media research. • Formation of skills in designing media research. • Development of group research competencies. • Mastering the skills of practical use of the results of media research in applied project activities.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Анализирует основные элементы программы социального исследования медиа, владеет навыками ее проектирования
  • Применяет методы изучения медиатекстов и аудиторий медиа
  • Владеет навыками контент-анализа медиатекстов, включая разработку кодировочного задания, кодирование текстов и интерпретацию полученных результатов
  • • Умеет использовать качественные методы исследования медиатекстов в эмпирической проектной деятельности
  • • Ознакомлен с основами измерений аудитории, умеет анализировать их результаты.
  • • Владеет основами опросной деятельности в сфере медиа и коммуникаций
  • Applies methods of studying media texts and media audiences
  • • Has an idea about the methods of studying media texts and media audiences
  • • Possesses the skills of media texts content analysis, including the development of a coding book, coding of texts and interpretation of the results
  • • Able to use qualitative methods of media texts research in empirical projects.
  • • Familiar with the basics of audience measurements, able to analyze their results.
  • • Owns the basics of research interviews in the field of media and communications.
Course Contents

Course Contents

  • Media Studies
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Семинарские задания / Seminar assignments
  • non-blocking Домашние задания / Hometasks
  • non-blocking Тест / Test
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2024/2025 учебный год 4 модуль
    Grade for the course = Article presentation (презентация статьи) * 20% + Creative group presentation (творческая презентация) * 25% + Seminar participation (посещение и работа на семинарах) * 15% + Final Written Exam (письменный экзамен в формате эссе) * 40%.
  • 2026/2027 учебный год 2 модуль
    Grade for the course = Article presentation (презентация статьи) * 20% + Creative group presentation (творческая презентация) * 25% + Seminar participation (посещение и работа на семинарах) * 15% + Final Written Exam (письменный экзамен в формате эссе) * 40%.
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Добреньков В. И., Кравченко А. И. - Методы социологического исследования - НИЦ ИНФРА-М - 2023 - ISBN: 978-5-16-014888-5 - Текст электронный // ЭБС ZNANIUM - URL: https://znanium.com/catalog/document?id=422914
  • Индустрия рейтингов : введение в медиаметрию: учеб. пособие для вузов, Фомичева, И. Д., 2004
  • Массовая коммуникация и общество : введ. в теорию и исслед., Назаров, М. М., 2018
  • Социология массовой коммуникации : Учебник для вузов, Федотова, Л.Н., 2004
  • Стратегия социологического исследования : описание, объяснение, понимание социальной реальности, Ядов, В. А., 2000

Recommended Additional Bibliography

  • Carson, D. (2001). Qualitative Marketing Research. London: SAGE Publications Ltd. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=593394
  • Franses, P. H., & Paap, R. (2001). Quantitative Models in Marketing Research. Cambridge: Cambridge University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=73143
  • Кастельс, М. Власть коммуникации : учебное пособие / М. Кастельс , под редакцией А. И. Черных , перевод с английского А. А. Архиповой. — 3-е изд. — Москва : Высшая школа экономики, 2020. — 591 с. — ISBN 978-5-7598-2119-9. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/173399 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.
  • Основы медиабизнеса : учебник / под редакцией Е. Л. Вартановой. — Москва : Аспект Пресс, 2014. — 400 с. — ISBN 978-5-7567-0724-3. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/68801 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.

Authors

  • Астахова Алена Геннадьевна