• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site

Research Seminar: Preparation of Graduation Thesis

2024/2025
Academic Year
ENG
Instruction in English
4
ECTS credits
Course type:
Compulsory course
When:
4 year, 3 module

Instructors

Course Syllabus

Abstract

The discipline "Research Seminar" is a cross-curricular discipline for Bachelor of Political Science. The aim of mastering the whole 4-year programme of the discipline "Research Seminar" is to form students' universal and professional competences necessary for self-realisation in the following types of professional activities: 1) research, 2) academic, 3) informational and analytical. Research Seminar during 4th year is held in the form of a workshop and is devoted to a collective discussion of thesis. Also, students are encouraged to work with the written text of diplomas.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • Познакомить студентов с основными требованиями к написанию ВКР
  • Сформировать практические навыки, необходимые при презентации ВКР на защите
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Умеет оформить аннотацию к собственному научному исследованию
  • Умеет описывать дальнейшие направления исследований
  • Умеет формулировать основные элементы исследовательского дизайна
  • Умеет формулировать и представлять исследовательское предложение в рамках защиты
  • Умеет критически и всесторонне оценить исследовательский проект
Course Contents

Course Contents

  • Подготовка Research Proposal
  • Презентация Research Proposal
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Подготовка Research Proposal
  • non-blocking Презентация Research Proposal
    В презентации студенту необходимо представить дизайн исследования, реализуемого в рамках ВКР. Презентация должна содержать следующие компоненты: постановка научной проблемы, исследовательский вопрос, предмет, цель и задачи, методы и данные, гипотезы (если это предполагает дизайн исследования), ожидаемые результаты. Устный доклад сопровождается презентацией в Power Point. Длительность выступления 10-15 минут.
  • non-blocking Рецензия
    Рецензия предполагает написание критического обзора на Research Proposal другого студента (формат - peer-review)
  • non-blocking Семинарская активность
    Оценивание презентации ВКР со стороны студентов в составе импровизированной комиссии. На каждой паре из числа студентов группы рандомизировано определяется состав комиссии для прослушивания ВКР на этот день. Комиссия оценивает презентацию ВКР, согласно официальным критериям оценки ВКР, как на настоящей защите. Комиссия пишет комментарии и ставит оценку за каждую прослушанную презентацию. Затем выводится среднее арифметическое всех членов комиссии из числа студентов. Каждый студент должен поучаствовать в комиссии дважды.
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2024/2025 3rd module
    0.3 * Подготовка Research Proposal + 0.3 * Презентация Research Proposal + 0.2 * Рецензия + 0.2 * Семинарская активность
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Anholt, R.R.H. Dazzle 'Em With Style: The Art of Oral Scientific Presentation / Robert R.H.Anholt. - 2nd edition. - Elsevier Academic Press, 2006 – 171 p. – ISBN 9780123694522. - Текст: электронный // DB ProQuest Ebook Central (ebrary) [сайт]. – URL: https://ebookcentral.proquest.com/lib/hselibrary-ebooks/reader.action?docID=270284&query=Dazzle%2B%2527Em%2BWith%2BStyle%253A%2BThe%2BArt%2Bof%2BOral%2BScientific%2BPresentation
  • Bechhofer, F., & Paterson, L. (2000). Principles of Research Design in the Social Sciences. London: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=63918
  • Bynner, J. M., & Stribley, K. M. (2017). Research Design : The Logic of Social Inquiry. London: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1608766
  • Gschwend, T., & Schimmelfennig, F. (2007). Research Design in Political Science : How to Practice What They Preach. Basingstoke [England]: Palgrave Macmillan. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=379877
  • HU, C.-P., & CHANG, Y.-Y. (2017). John W. Creswell, Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsbas&AN=edsbas.BCEBF1CE
  • Methodological thinking : basic principles of social research design, Loseke, D. R., 2017
  • Schwabish, J. (2016). Better Presentations : A Guide for Scholars, Researchers, and Wonks. New York, NY: Columbia University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1821441

Recommended Additional Bibliography

  • Academic project presentations. Презентация научных проектов на английском языке : учеб. пособие для студентов ст. курсов и аспирантов, Кузьменкова Ю.Б., 2013

Authors

  • PORETSKOVA ANASTASIYA ANATOLEVNA
  • Karpich Yuliya Vladimirovna
  • MALTSEV ARTEM Mikhailovich