Интеракция. Интеграция. Инклюзия
материалы международной конференции 21 декабря 2020г.
Церемония открытия международной научной конференции "Интеракция. Интеграция. Инклюзия".
В последнее десятилетие правительства России и Польши приняли программы "переселения соотечественников", чтобы помочь справиться с демографическими кризисами и нехваткой рабочей силы. В 2007 году президент В. Путин инициировал государственную программу по добровольному переселению в Российскую Федерацию соотечественников за рубежом. Программа была разработана для привлечения этнических русских, проживающих в постсоветских государствах и за рубежом, предлагая им помощь в переселении, трудоустройстве, постоянном проживании и "упрощение процедуры" получения гражданства. Первоначально предполагалось,что эта программа будет приносить примерно 300 000 долларов в год, но до 2014 года она давала неутешительные результаты. В том же году русскоязычные украинцы начали въезжать в Россию в качестве трудовых мигрантов и беженцев, чтобы избежать конфликтов и безработицы на родине. Многие, хотя и не все, были переселены как "соотечественники". Новое законодательство позволило получать статус гражданина РФ по упрощенной процедуре для тех, кто идентифицировал себя как лингвистически и культурно русских. В 2014 году польское правительство установило аналогичную политику предпочтения польских соплеменников, включая постоянный вид на жительство и "быстрый путь" к гражданству.
В докладе рассматривается несколько вопросов:
1) Сколько людей было "переселено" в Россию и Польшу? Кто они - возраст, пол, мигрирующие в одиночку или с семьями?
2) Каковы были критерии статуса "соотечественника", т. е. русское/польское этническое наследие; языковая и культурная идентичность; политическая принадлежность; уровень образования и квалификации? Как проводятся границы между "нами" и "ними"?
3) Каким образом переселенцы были интегрированы в трудовые силы и общины? Были ли выполнены обещания инклюзии или местные и региональные органы власти сопротивляются обеспечению новоприбывших?
4) что означает тенденция к определению гражданственности в этнонациональных и гражданских терминах для многонациональной Федерации России?
Localising civil society engagement and activism in the Eurasian space
Anti-feminism and feminist resistance in contemporary Russia
Can Çelik, PhD, Bilkent University, Political Science Department (Ankara, Turkey). can.celik@bilkent.edu.tr
Arrest of a Monument in Ankara: Imposing State-led Citizenship Upon Public Spaces
This research examines how means of governmentality in the politically charged urban spheres function towards building a state-led form of citizenship against the emerging alternative forms of citizenship. In this sense, my research problem arises from a physical arrest of the monument of Human Rights that has been a metaphorical representation of the alternative forms of citizenship in Ankara, Turkey. Accordingly, control of politically charged urban spheres is investigated by combining various theoretical approaches related to police, state, public spheres, and citizenship to examine this picturesque. The field researches are conducted in particular politically charged public spheres in Ankara, İstanbul, and Diyarbakır for a comparative perspective. The changing perspectives of the actors with constant police intervention and surveillance to the politically charged public spheres are examined to study the research questions. In addition to this, increasing and decreasing levels of visibility of different forms of experiencing the city and political activism are considered in the research with and after the constant police existence in these public spheres. Consequently, the research illustrated that while particular groups can use public spheres for activism, some of them are made invisible by means of the state intentionally. Moreover, with the constant police intervention and arrest of these public spheres, the political activists’ perspectives on the social entity started to change and the social interactions between the other groups weakened comparing to before. In this sense, the visibility of the alternative forms of citizenship and different political groups where an emerging form of collectivism against state intervention is displaced from these public spheres. Also, the research illustrated that the borders of control targeting the activists broadened over the city, so the practices constructing the invisibility of the actors became visible all over the city. Lastly, since the visibility of state-led citizenship is increasing, a heteronormativity on the streets, where only the men are visible, is also imposed.
Chiarvesio Francesca, Research Intern, International Laboratory for Social Integration Research NRU HSE. fchiarvesio@hse.ru
Di Puppo Lili, PhD, Associate Professor of Faculty of Social Sciences NRU HSE. ldipuppo@hse.ru
Contextualising anti-corruption: Analysing CSOs’ legitimisation strategies in Russia's anti-corruption field
We examine the case of anti-corruption NGOs in Russia to highlight the limits of depoliticisation and neutrality in the anti-corruption field. We refer to recent critical scholarship that challenges the construction of a non-Western Other in anti-corruption discourse and studies arguing that anti-corruption narratives are embedded in a particular political and social context. What the case of Russia contributes to an examination of the limits of depoliticisation in anti-corruption is that it brings forth political contestations of the Western liberal model set as an anti-corruption standard. Hence, the rise of a conservative discourse in the last decade draws the attention to the diversity of anti-corruption narratives (beyond the notion of a universal model to fight corruption). We study the limits of depoliticisation in anti-corruption through the lens of the challenges of positioning and legitimisation faced by Russian NGOs. First, we analyse how they position themselves in relation to the governmental anti-corruption discourse and the dichotomies created between a “foreign” and a “local” civil society. Second, we consider the political positioning of certain anti-corruption organisations and its impact on other NGOs seeking to maintain a non-political stance. We argue that anti-corruption NGOs have more difficulties embracing a strategy of non-political positioning as other civil society organisations due to the particularities of the anti-corruption field in Russia.
Luciani Laura, PhD Candidate (Centre for EU Studies, Ghent University), laura.luciani@ugent.be
Where the personal is (geo)political: Performing queer visibility in Georgia in the context of EU association
This paper examines the geopoliticization of LGBT equality in the context of Georgia’s association with the European Union (EU) in the Eastern Partnership. It speaks to literature which has critically scrutinised the EU’s reframing of LGBT rights as standards of civilisation/Europeanness and how this affects queer activism and lives in the local contexts in which the EU intervenes. It is shown that, in the case of Georgia, the imbrication of international and domestic discourses results in the construction of LGBT issues in geopolitical terms, which crystallizes the idea of a value-based divide between the West/EUrope and the East/Russia - with Georgia occupying a liminal position therein. To illustrate how these discursive processes shape the agency of Georgian queer activists, the article focuses on the performance of queer visibility in the public space. Building on a combination of interviews with key actors, observations and discourse analysis performed on policy documents and (social) media sources, it traces the development of Georgian queer activists’ visibility-raising strategies since 2012 until the making of the first Tbilisi Pride in 2019. The paper argues that while the geopoliticization of LGBT issues provides a strategic discursive framework for Georgian queer activists to advance claims for equality and a particular (Western) visibility agenda, it also comes with unintended consequences. Notably, it obscures more fundamental debates related to the politics of queer rights, thus possibly preventing the development of locally-grounded, intersectional and emancipatory forms of queer activism.
Эмоциональные и когнитивные аспекты помогающего поведения и инклюзивных практик
Пища в современном мире: накормить всех, кормить каждого, или…
Инклюзивность медиаобраза: репрезентации инвалидности в кино, сериалах и социальных медиа
(на примере фильма “Временные трудности”, реж. М. Расходников, 2018г.)
Labor Market Integration in the Post-Soviet Space - Chances and Obstacles
как один из главных факторов их интеграции в принимающее российское общество
Коренные народы: идентичности, статусы и межкультурные взаимодействия
собирательные образы и индигенное восприятие (на примере учебной литературы 1920-1950х гг.)
Разнообразие глухоты: инклюзивные нормы и специфические практики сообщества
системе факторов профессионального выбора глухой и слабослышащей молодежи
Пленарная сессия "Planning for the Future: Future Orientation, Agency and Self-Efficacy of Young Adults Leaving Care in the Russia"
Индустрия музыки и видеоигр: новые каноны культурного производства
Здоровье и благополучие в контексте социально-экономических и культурных преобразований. Часть I.
трансформация практики применения систем мотивации медицинского персонала
Cultural and educational policy in a diverse world. Part 1.
Никулина Анна Геннадьевна, студентка магистерской программы «Специальное (дефектологическое) образование», ФГАОУ ВО НИУ «БелГУ». lomonosova.anna@bk.ru
НКО и бизнес как агенты укрепления инклюзии: лучшие практики и региональные различия
-
преобладающими сферами деятельности СОНКО в последние 3-5 лет являются образование, здравоохранение и социальное обслуживание (Артамонова, 2018);
-
успех социально ориентированной деятельности некоммерческих организаций связан с доверием к ним граждан (Sätre, Varyzgina, Granberg, 2020) и их общественной легитимностью;
-
практически отсутствует межсекторное партнерство в социальной сфере на основе новых подходов и парадигм (Григорьев, Катаева, Фомичева, 2018);
-
сохраняются сложности выхода СОНКО на рынок социальных услуг, входа в реестр поставщиков социальных услуг, проблемы сложных процедур (Гришина, Цацура, 2020);
Круглый стол: Документальное кино о людях с инвалидностью и помогающих сетевых сообществах
Здоровье и благополучие в контексте социально-экономических и культурных преобразований. Часть II
Cultural and educational policy in a diverse world. Part 2
Нашли опечатку?
Выделите её, нажмите Ctrl+Enter и отправьте нам уведомление. Спасибо за участие!
Сервис предназначен только для отправки сообщений об орфографических и пунктуационных ошибках.