We use cookies in order to improve the quality and usability of the HSE website. More information about the use of cookies is available here, and the regulations on processing personal data can be found here. By continuing to use the site, you hereby confirm that you have been informed of the use of cookies by the HSE website and agree with our rules for processing personal data. You may disable cookies in your browser settings.

  • A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Bachelor 2021/2022

Digital Business Models

Type: Compulsory course (Business Informatics)
Area of studies: Business Informatics
When: 3 year, 2 module
Mode of studies: offline
Open to: students of all HSE University campuses
Language: English
ECTS credits: 4
Contact hours: 40

Course Syllabus

Abstract

Цифровая экономика открывает новые возможности по созданию инновационных бизнес-моделей и трансформации традиционных индустрий. Цифровые бизнес-модели проникают в крупные и малые организации в различных секторах экономики. Предприниматели особенно часто используют ИТ для ускоренного роста стартапов, где информация предоставляет дополнительную ценность для клиента. Этот курс представляет возможность узнать про новые цифровые бизнес-модели на существующих и развивающихся рынках. Курс будет интересен студентам, планирующим развивать свой стартап или работать в стратегическом консалтинге по направлению цифрой бизнес и цифровая трансформация. Курс содержит обзор лучших практик построения цифровых моделей, а также большой объем самостоятельной и командной работы.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • Целью проведения дисциплины является знакомство студента с тенденциями создания бизнес моделей, в частности, использования цифровых средств создания ценности.The purpose of this course is to present new digital business models to students and give them inspiration to get data-driven value.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Выбор "своей" индустрии для создания цифровой модели бизнеса Selection of industry for digital business model creation
  • Поиск ниши для создания бизнес-модели в выбранной индустрии Search for market gap in the industry
  • Создание цифровой модели бизнеса для выбранной ниши Creation of a digital business model for the selected gap
  • Студент формализует созданную модель в канву Остервальдера используя средства моделирования Student formalises the model into Osterwalder canvas using modeling software
  • Студенты делают презентацию на основе наработанных результатов и защищают модель Students make presentation based on results and defend the model
Course Contents

Course Contents

  • Введение – цифровая экономика и ключевые концепции Introduction - digital economy and key concepts
  • Переход от электронной коммерации к цифровым моделям бизнеса From e-commerce to digital business models
  • Ключевые участники цифровой экономики и их влияние на бизнес модели Key participants of digital economy and their influence on business models
  • Появление новых цифровых пространств и моделей Introduction of new digital environments and business models
  • Адаптация цифровых моделей бизнеса в традиционных секторах и их преобразование Adaptation of digital business models in the conventional sectors
  • Создание цифровых моделей бизнеса которые создают ценность и долгосрочное конкурентное преимущество Creation of digital business models with create sustainable competitive advantage
  • Лучшие практики, команды и предприятия для создания успешных цифровых бизнес моделей Best practices, teams and enterprises for creation of successful digital business models
  • Новые цифровые индустрии, модели созданные за счет аналитики больших данных, открытых данных New digital industries and data-driven business models
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Защита бизнес-модели (в группе)
  • non-blocking Экзамен
  • non-blocking Class activities
  • non-blocking Creative assignments
    Exercises to analysis the business model Exercises to business model design
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2021/2022 2nd module
    0.5 * Экзамен + 0.5 * Защита бизнес-модели (в группе)
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Bernd W. Wirtz. (2019). Digital Business Models : Concepts, Models, and the Alphabet Case Study (Vol. 1st ed. 2019). Springer.

Recommended Additional Bibliography

  • Alexander Osterwalder, Mathias Rossi, & Minyue Dong. (2002). The Business Model Handbook for Developing Countries. Development and Comp Systems.
  • Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, & Christopher L. Tucci. (2005). Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept.
  • Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, & Er Osterwalder. (2002). An e-business model ontology for modelling ebusiness.
  • Osterwalder, A., & Euchner, J. (2019). Business Model Innovation: An Interview with Alex Osterwalder. Research Technology Management, 62(4), 12–18. https://doi.org/10.1080/08956308.2019.1613114

Authors

  • DNEPROVSKAYA NATALYA VITALEVNA