We use cookies in order to improve the quality and usability of the HSE website. More information about the use of cookies is available here, and the regulations on processing personal data can be found here. By continuing to use the site, you hereby confirm that you have been informed of the use of cookies by the HSE website and agree with our rules for processing personal data. You may disable cookies in your browser settings.

  • A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Master 2021/2022

Communications in a Globalized World

Category 'Best Course for Career Development'
Category 'Best Course for Broadening Horizons and Diversity of Knowledge and Skills'
Type: Compulsory course (Media Text and Digital Communications)
Area of studies: Philology
Delivered by: School of Literature and Intercultural Communication
When: 1 year, 3, 4 module
Mode of studies: offline
Open to: students of one campus
Master’s programme: Медиатекст и цифровые коммуникации
Language: English
ECTS credits: 6
Contact hours: 50

Course Syllabus

Abstract

Курс нацелен на развитие у магистрантов программы «Литература и медиа» компетенций для успешного взаимодействия в как в межкультурном контексте, так и в рамках собственной культуры и состоит из теоретической и практической части. Теоретическая часть знакомит студентов с наиболее влиятельными концепциями в области межкультурной коммуникации как науки с момента ее возникновения до настоящего времени, как возникшими за рубежом (Эдвард Холл, Гирт Хофстеде, Ричард Льюис), так и в нашей стране (С.Г.Тер-Минасова, Ю. Степанов, В.Зусман и др.). Практическая часть курса «встроена» в лекции в форме дискуссий, решения кейсов и задач по межкультурной коммуникации. Уникальность курса состоит в том, что он базируется на соединении традиционного и новаторского подхода к межкультурным проблемам с привлечением разработок, выполненных в рамках существующей с 2000 г. Нижегородской школы межкультурной коммуникации
Learning Objectives

Learning Objectives

  • The main goals of the course are: • to give the students knowledge of major theories in the field of intercultural communication studies; • to help students master competencies, which will allow them to be successful in their interpersonal and professional cross-cultural interactions.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Able to make a re-search into ‘kontzepty’ of differ-ent cultural worlds.
  • Know major intercultural communication theories and be able to apply the knowledge in practice
  • Know major intercultural communication theories and be able to apply the knowledge in practice.
  • Understand cross-cultural differences. And able to apply it in everyday communication
  • Understand cross-cultural differences. And able to apply it in everyday communication.
Course Contents

Course Contents

  • Edward T. Hall as the “founding farther” of intercultural communication
  • Geert Hofstede’s theory.
  • Lewis's cross cultural communication model.
  • Major Russian approaches in the field of Intercultural communications.
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking PowerPoint presentation of a project
  • non-blocking test
    The final test consists of 10 mixed (multiple choice and open-ended) questions on the theoretical part of the course.
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2021/2022 4th module
    0.5 * PowerPoint presentation of a project + 0.5 * test
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Training Intercultural Competence for Business (Case Study Aproach) : учеб. пособие / О.А. Данько, Д.В. Еныгин, В.О. Мидова, М.А. Пономарев, Джеймс Ши. — М. : ИНФРА-М, 2019. — 70 с. - Режим доступа: http://znanium.com/catalog/product/1030725
  • Еныгин Д.В., Фоминых Н.Ю., Бубенчикова А.В. - Practice book in intercultural tolerance and empathy - Русайнс - 2018 - ISBN: 978-5-4365-3150-2 - Текст электронный // ЭБС BOOKRU - URL: https://book.ru/book/931736
  • Зинченко В.Г., Зусман В.Г., Кирнозе З.И. - Межкультурная коммуникация. От системного подхода к синергетической парадигме - Издательство "ФЛИНТА" - 2016 - ISBN: 978-5-89349-472-3 - Текст электронный // ЭБС ЛАНЬ - URL: https://e.lanbook.com/book/84378
  • Под ред. Таратухиной Ю.В., Безус С.Н. - БЫТОВАЯ КУЛЬТУРА И ЭТИКЕТ НАРОДОВ МИРА: МЕЖКУЛЬТУРНАЯ КОММУНИКАЦИЯ. Учебное пособие для СПО - М.:Издательство Юрайт - 2019 - 265с. - ISBN: 978-5-534-10558-2 - Текст электронный // ЭБС ЮРАЙТ - URL: https://urait.ru/book/bytovaya-kultura-i-etiket-narodov-mira-mezhkulturnaya-kommunikaciya-430853
  • Телешевская А.М. - Cross-Cultural Business English Communication - КноРус - 2018 - ISBN: 978-5-4365-2581-5 - Текст электронный // ЭБС BOOKRU - URL: https://book.ru/book/930236

Recommended Additional Bibliography

  • Cross-Cultural Business Behavior : A Guide for Global Management Richard R. Gesteland Samfundslitteratur 2007
  • Hofstede, G.J. Exploring Culture: Exercises, Stories and Synthetic Cultures / Gert Jan Hofstede, Paul B. Pedersen, Geert H. Hofstede. – Yarmouth: Intercultural Press Inc, 2002. – 234 p. – ISBN 9781877864902. - Текст: электронный // DB Books 24x7 [сайт]. – URL: https://library.books24x7.com/toc.aspx?bookid=6723
  • Lewis, R.D. When Teams Collide: Managing the International Team Successfully / Richard D. Lewis. – London; Boston: Nicolas Brealey Publishing, 2012. – 321 p. – ISBN 9781904838357. - Текст: электронный // DB Books 24x7 [сайт]. – URL: https://library.books24x7.com/toc.aspx?bookid=47354

Authors

  • BORYSHNEVA NELLI NIKOLAEVNA
  • TSVETKOVA M. V.