2020/2021





Choosing Career Path
Type:
Optional course (faculty)
Delivered by:
Faculty of World Economy and International Affairs
When:
2 module
Instructors:
Ella Khromova (Fokina)
Language:
English
ECTS credits:
3
Contact hours:
34
Course Syllabus
Abstract
В рамках факультатива приглашённые эксперты из компаний проводят 1-2 лекции, где они дают базовые знания своей работы и работы компании в целом. Программа факультатива делится на 3 блока: знакомство с индустриями, консалтинг и финансы. Главная задача, которая стоит перед экспертами - рассказать студентам то, что должен знать кандидат, претендующий на работу в данной компании или индустрии. Поэтому все лекции направлены на специфику работы в конкретной сфере. Кроме того, эксперты решат со студентами кейсы, похожие на проекты, над которыми они работают. После окончания тематических блоков проводятся различные формы контроля (тестирования, мини-проекты, домашние задания). Студенты, получившие наивысший балл за факультатив, получают преимущества при отборе в выбранную ими компанию из прослушанных лекций. По окончании факультатива все студенты получат сертификат, который будет хорошим дополнением к портфолио и даст дополнительные преимущества при трудоустройстве.
Learning Objectives
- Знакомство с потенциальными для трудоустройства индустриями путем общения с экспертами. Это позволит сформировать у студентов впечатление о профессиональной сфере и скорректировать видение собственного карьерного трека на основе этих знаний.
- Получение практического опыта при решении различных кейсов на семинарах.
- Приобретение знаний необходимых для прохождения отбора на позиции в определённые компании.
Expected Learning Outcomes
- Acquisition of Soft Skills: the formation and awareness of your career path, the acquisition of a network of contacts, logical thinking skill
- Acquisition of Hard Skills: the skill of analysing industries, problem-solving, critical reasoning, the skill of professional slide design (graphs, Think-Cell)
- High awareness of individual industries and companies functioning, which will increase the competitive advantage of students and increase the chances of their selection
Course Contents
- Introductory lecture on the structure of various career paths, and elective programsSpeaker: Ella Khromova (teach at the Higher School of Economics, Investment Director of “Prima Capital” LLC)
- Speaker from Pepsico (FMCG)Forecasting macroeconomic changes and their impact on consumer demand
- Speaker from GSK (GlaxoSmithKline) (Pharma)Marketing in the pharmaceutical industry in the context of COVID-19
- Speakers from Yandex (IT)Development strategy for Yandex.Taxi, Yandex.Lavka
- Speakers from Gett and Aitarget (IT)Taxi marketplace strategy during COVID-19. Contextual advertising in social networks.
- Speakers from Bank Otkritie (Finance)Ecosystem development strategy for the financial sector.
- Speaker from JLL (Real estate)Trends in the real estate market. Communication strategy with tenants and landlords
- Speaker from Ward Howell (HR Consulting)HR consulting. Comprehensive top management development programs
- Speaker from Kearney (Strategic Consulting)Practical course on structuring and designing presentations. Think Cell setup
- Speaker from BCG (Strategic Consulting)Agile - strategy for planning projects
- Speaker from VTBComplex financial solutions considering the specifics of the investor's region
- Speakers from Gazprombank and Goldman SachsValuation of a company before going to an IPO and for an M&A transaction
- Speaker from J.P. MorganWealth management. Working with Russian clients from London. Financial instruments
Assessment Elements
- Посещаемость и активность на лекциях40% финальной оценки
- Тестирования Socrative30% финальной оценки
- Домашние задания30% финальной оценки
Interim Assessment
- Interim assessment (2 module)0.3 * Домашние задания + 0.4 * Посещаемость и активность на лекциях + 0.3 * Тестирования Socrative
Bibliography
Recommended Core Bibliography
- A. Craig MacKinlay. (1997). Event Studies in Economics and Finance. Journal of Economic Literature, (1), 13. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsrep&AN=edsrep.a.aea.jeclit.v35y1997i1p13.39
- Armstrong, G. (2016). Marketing: An Introduction, Global Edition. [N.p.]: Pearson. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1419677
- Asquith, P., & Weiss, L. A. (2016). Lessons in Corporate Finance : A Case Studies Approach to Financial Tools, Financial Policies, and Valuation. Hoboken, New Jersey: Wiley. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1202839
- Contemporary marketing, Kurtz, D. L., 2014
- Dietmar Fink, & Oded Löwenbein. (2010). A management consulting view on the statistical consulting process. AStA Advances in Statistical Analysis, (1), 105. https://doi.org/10.1007/s10182-009-0119-0
- Real estate modelling and forecasting, Brooks, C., 2010
- The marketing book, , 2003
Recommended Additional Bibliography
- Business accounting and finance, Davies, T., 2011
- Business-to-business marketing, Brennan, R., 2011