We use cookies in order to improve the quality and usability of the HSE website. More information about the use of cookies is available here, and the regulations on processing personal data can be found here. By continuing to use the site, you hereby confirm that you have been informed of the use of cookies by the HSE website and agree with our rules for processing personal data. You may disable cookies in your browser settings.

  • A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
2020/2021

Choosing Career Path

Language: English
ECTS credits: 3
Contact hours: 34

Course Syllabus

Abstract

В рамках факультатива приглашённые эксперты из компаний проводят 1-2 лекции, где они дают базовые знания своей работы и работы компании в целом. Программа факультатива делится на 3 блока: знакомство с индустриями, консалтинг и финансы. Главная задача, которая стоит перед экспертами - рассказать студентам то, что должен знать кандидат, претендующий на работу в данной компании или индустрии. Поэтому все лекции направлены на специфику работы в конкретной сфере. Кроме того, эксперты решат со студентами кейсы, похожие на проекты, над которыми они работают. После окончания тематических блоков проводятся различные формы контроля (тестирования, мини-проекты, домашние задания). Студенты, получившие наивысший балл за факультатив, получают преимущества при отборе в выбранную ими компанию из прослушанных лекций. По окончании факультатива все студенты получат сертификат, который будет хорошим дополнением к портфолио и даст дополнительные преимущества при трудоустройстве.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • Знакомство с потенциальными для трудоустройства индустриями путем общения с экспертами. Это позволит сформировать у студентов впечатление о профессиональной сфере и скорректировать видение собственного карьерного трека на основе этих знаний.
  • Получение практического опыта при решении различных кейсов на семинарах.
  • Приобретение знаний необходимых для прохождения отбора на позиции в определённые компании.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Acquisition of Soft Skills: the formation and awareness of your career path, the acquisition of a network of contacts, logical thinking skill
  • Acquisition of Hard Skills: the skill of analysing industries, problem-solving, critical reasoning, the skill of professional slide design (graphs, Think-Cell)
  • High awareness of individual industries and companies functioning, which will increase the competitive advantage of students and increase the chances of their selection
Course Contents

Course Contents

  • Introductory lecture on the structure of various career paths, and elective programs
    Speaker: Ella Khromova (teach at the Higher School of Economics, Investment Director of “Prima Capital” LLC)
  • Speaker from Pepsico (FMCG)
    Forecasting macroeconomic changes and their impact on consumer demand
  • Speaker from GSK (GlaxoSmithKline) (Pharma)
    Marketing in the pharmaceutical industry in the context of COVID-19
  • Speakers from Yandex (IT)
    Development strategy for Yandex.Taxi, Yandex.Lavka
  • Speakers from Gett and Aitarget (IT)
    Taxi marketplace strategy during COVID-19. Contextual advertising in social networks.
  • Speakers from Bank Otkritie (Finance)
    Ecosystem development strategy for the financial sector.
  • Speaker from JLL (Real estate)
    Trends in the real estate market. Communication strategy with tenants and landlords
  • Speaker from Ward Howell (HR Consulting)
    HR consulting. Comprehensive top management development programs
  • Speaker from Kearney (Strategic Consulting)
    Practical course on structuring and designing presentations. Think Cell setup
  • Speaker from BCG (Strategic Consulting)
    Agile - strategy for planning projects
  • Speaker from VTB
    Complex financial solutions considering the specifics of the investor's region
  • Speakers from Gazprombank and Goldman Sachs
    Valuation of a company before going to an IPO and for an M&A transaction
  • Speaker from J.P. Morgan
    Wealth management. Working with Russian clients from London. Financial instruments
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Посещаемость и активность на лекциях
    40% финальной оценки
  • non-blocking Тестирования Socrative
    30% финальной оценки
  • non-blocking Домашние задания
    30% финальной оценки
Interim Assessment

Interim Assessment

  • Interim assessment (2 module)
    0.3 * Домашние задания + 0.4 * Посещаемость и активность на лекциях + 0.3 * Тестирования Socrative
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • A. Craig MacKinlay. (1997). Event Studies in Economics and Finance. Journal of Economic Literature, (1), 13. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsrep&AN=edsrep.a.aea.jeclit.v35y1997i1p13.39
  • Armstrong, G. (2016). Marketing: An Introduction, Global Edition. [N.p.]: Pearson. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1419677
  • Asquith, P., & Weiss, L. A. (2016). Lessons in Corporate Finance : A Case Studies Approach to Financial Tools, Financial Policies, and Valuation. Hoboken, New Jersey: Wiley. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1202839
  • Contemporary marketing, Kurtz, D. L., 2014
  • Dietmar Fink, & Oded Löwenbein. (2010). A management consulting view on the statistical consulting process. AStA Advances in Statistical Analysis, (1), 105. https://doi.org/10.1007/s10182-009-0119-0
  • Real estate modelling and forecasting, Brooks, C., 2010
  • The marketing book, , 2003

Recommended Additional Bibliography

  • Business accounting and finance, Davies, T., 2011
  • Business-to-business marketing, Brennan, R., 2011