We use cookies in order to improve the quality and usability of the HSE website. More information about the use of cookies is available here, and the regulations on processing personal data can be found here. By continuing to use the site, you hereby confirm that you have been informed of the use of cookies by the HSE website and agree with our rules for processing personal data. You may disable cookies in your browser settings.

  • A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Postgraduate course 2023/2024

History of linguistics and contemporary approaches to linguistic studies

Type: Elective course
Area of studies: Postgraduate Studies
Delivered by: School of Fundamental and Applied Linguistics
When: 1 year, 1 semester
Mode of studies: offline
Open to: students of one campus
Instructors: Alexandra Laletina, Tatyana Vladimirovna Romanova
Language: English
ECTS credits: 2
Contact hours: 18

Course Syllabus

Abstract

Дисциплина «История лингвистики и современные направления исследований» знакомит студентов с историей развития магистральных направлений лингвистики, с лингвистическими исследованиями конца 20-начала 21 вв., а также с частными школами и течениями современной отечественной и мировой лингвистики. В процессе освоения дисциплины студенты должны научиться ориентироваться в современных лингвистических теориях и истории их формирования и осмысленно выбирать научную парадигму, отвечающую целям и задачам их кандидатской диссертации, а также критически относиться к разным точкам зрения и подходам, предлагаемым лингвистическими школами.Настоящая программа учебной дисциплины устанавливает требования к результатам обучения аспиранта и определяет содержание и виды учебных занятий и отчетности.Программа предназначена для преподавателей, ведущих дисциплину «История лингвистики и современные направления исследования», учебных ассистентов и аспирантов направления подготовки 45.06.01 «Лингвистика и литературоведение», профиль «Теоретическая, прикладная и сравнительно-сопоставительная лингвистика (филологические науки)», обучающихся по образовательной программе подготовки научно-педагогических кадров в аспирантуре.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • знание основного круга проблем в изучении языка в разные исторические периоды
  • понимание того, как относится теоретическое знание к языку-объекту, как варьируется в разных научных системах круг изучаемых лингвистикой проблем и как зависит от избираемого в исследовании ракурса конструируемая в теории модель
  • понимание требований, предъявляемых к теории, в том числе простоты, адекватности и эксплицитности, и умение критически оценивать, насколько верно моделируется в теории объект во всевозможных рациональных его реконструкциях
  • понимание требований, предъявляемых к теории, в том числе простоты, адекватности и эксплицитности, и умение критически оценивать, насколько верно моделируется в теории объект во всевозможных рациональных его реконструкциях
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • critically approaches various studies in experimental linguistics
  • To work with ideas and concepts related to the field of linguistics individually and in a team using the brainstorming, formulating, refining, adapting, arguing, debating, supporting, transforming etc. strategies;
  • to make reports in Russian and foreign languages on topics related to the scientific work of a post graduate student.
  • adequately evaluates the achievements of linguistic scientific theories to solve the problem.
Course Contents

Course Contents

  • History of linguistics
  • MODERN DIRECTIONS OF LINGUISTIC RESEARCH
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking реферат
  • non-blocking сообщение на семинаре
  • non-blocking тест
  • non-blocking экзамен
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2023/2024 1st semester
    0.2 * реферат + 0.2 * сообщение на семинаре + 0.2 * тест + 0.4 * экзамен
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Christelle Gillioz, & Sandrine Zufferey. (2020). Introduction to Experimental Linguistics. Wiley-ISTE.
  • Joe E. Pierce. (2019). Languages and Linguistics : An Introduction (Vol. Reprint 2019). Berlin/Boston: De Gruyter Mouton. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=2040319

Recommended Additional Bibliography

  • Jurij D. Apresjan, & Dina B. Crockett. (2018). Principles and Methods in Contemporary Structural Linguistics: Vol. Reprint 2018. De Gruyter Mouton.
  • Klein, J. S., Joseph, B. D., Fritz, M., & Wenthe, M. (2017). Handbook of Comparative and Historical Indo-European Linguistics : An International Handbook. De Gruyter Mouton.
  • Murasugi, K., & Stainton, R. (2019). Philosophy And Linguistics. London: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=2154542
  • Pullum, G. K. (2018). Linguistics : Why It Matters. Cambridge, UK: Polity. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1910481

Authors

  • Balakina Iuliia Vladimirovna
  • Romanova Tatiana Vladimirovna