We use cookies in order to improve the quality and usability of the HSE website. More information about the use of cookies is available here, and the regulations on processing personal data can be found here. By continuing to use the site, you hereby confirm that you have been informed of the use of cookies by the HSE website and agree with our rules for processing personal data. You may disable cookies in your browser settings.

  • A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Bachelor 2024/2025

History of Chinese Language

Category 'Best Course for New Knowledge and Skills'
Area of studies: Asian and African Studies
When: 4 year, 1, 2 module
Mode of studies: offline
Open to: students of one campus
Instructors: George Starostin
Language: English
ECTS credits: 3
Contact hours: 30

Course Syllabus

Abstract

The main goal of the course is to systematically introduce the students to some basic facts about the historical phonology, grammar, lexicology, and other diachronic aspects of the Chinese language in all of its multiple forms across time and space, as well as develop the students' skills in reading and analyzing English-language scientific literature on the history of Chinese and creating their own accounts (in the form of several English-language presentations) of certain aspects of that history. To that end, the course is structured in three parts: (a) Year 1 - study of fundamental English-language literature on the reconstructed phonology and received grammar of Pre-Classical and Classical Old Chinese; (b) Year 2 - study of a variety of English-language sources on the history of Chinese phonetics, grammar, lexicon, and graphic system, as well as the areal and genetic links of the Chinese language; (c) Year 3 - study of existing sources on the origins and evolution of Chinese lexicon across different time periods and dialectal zones.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • Ознакомление студентов с основными современными концепциями устройства грамматической системы классического китайского языка и ее эволюции от древнекитайского к среднекитайскому и ранненовокитайскому периодам.
  • Ознакомление студентов с общими принципами устройства фонетико-фонологической системы среднекитайского и древнекитайского языков и с методологией фонетической интерпретации среднекитайской системы и фонологической реконструкции древнекитайской системы.
  • Ознакомление студентов с общими принципами современной китайской этимологии, включая критический анализ традиционных китайских лексикографических источников и развитие навыков оценки достоверности гипотез о происхождении тех или иных лексических элементов в различных исторических и диалектных слоях китайского языка.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • владеет основной грамматической терминологией (на русском и английском языках), используемой для описания классического китайского языка и последующих периодов его развития
  • умеет различать тексты, написанные в разные периоды и в разных жанрах китайского языка, по их грамматическим характеристикам (синтаксис, служебные слова)
  • Владеет методологией фонетической и фонологической реконструкции языка, использующего исключительно иероглифическую письменность (китайского)
  • Умеет критически оценить степень достоверности той или иной фонетической реконструкции китайских слов, исходя из имеющихся исторических данных
  • Критически оценивает степень достоверности той или иной этимологизации произвольного китайского слова, исходя из имеющихся исторических данных.
Course Contents

Course Contents

  • Chinese grammar in the diachronic aspect
  • Chinese phonology in the diachronic aspect
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Презентация на заданную тему (грамматика)
  • non-blocking Презентация на заданную тему (фонетика)
  • non-blocking Итоговый тест
  • non-blocking Презентация на заданную тему
  • non-blocking Итоговый тест
  • non-blocking Итоговый тест
  • non-blocking Презентация на тему китайской исторической лексикологии
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2023/2024 2nd module
    0.4 * Итоговый тест + 0.4 * Итоговый тест + 0.3 * Презентация на заданную тему (грамматика) + 0.3 * Презентация на заданную тему (грамматика) + 0.3 * Презентация на заданную тему (фонетика) + 0.3 * Презентация на заданную тему (фонетика)
  • 2024/2025 2nd module
    0.3 * Итоговый тест + 0.3 * Итоговый тест + 0.7 * Презентация на заданную тему + 0.7 * Презентация на заданную тему
  • 2025/2026 2nd module
    0.3 * Итоговый тест + 0.3 * Итоговый тест + 0.7 * Презентация на тему китайской исторической лексикологии + 0.7 * Презентация на тему китайской исторической лексикологии
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • ABC etymological dictionary of old Chinese, Schuessler, A., 2007
  • Minimal old Chinese and later Han Chinese : a companion to Grammata serica recensa, Schuessler, A., 2009
  • Old Chinese : a new reconstruction, Baxter, W. H., 2014

Recommended Additional Bibliography

  • James Legge. (2018). The Chinese Classics, Vol. 5 of 7: With a Translation, Critical and Exegetical Notes, Prolegomena, and Copious Indexes; Part I.-Containing Dukes Yin, Hwan, Chwang, Min, He, Wan, Seuen and Ch’ing; And the Prolegomena (Classic Reprint). Forgotten Books.
  • Хуан, Ш. Древнекитайский язык. Тексты, грамматика, лексический комментарий : учебник / Ш. Хуан, М. В. Крюков. — 2-е изд., испр. и доп. — Москва : ВКН, 2020. — 536 с. — ISBN 978-5-7873-1609-4. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/163162 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.

Authors

  • KHOMCHENKOVA VARVARA VALENTINOVNA
  • Starostin Georgii Sergeevich