• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Bachelor 2024/2025

History of Chinese Language

Area of studies: Asian and African Studies
When: 4 year, 1, 2 module
Mode of studies: offline
Open to: students of one campus
Instructors: George Starostin
Language: English
ECTS credits: 3

Course Syllabus

Abstract

The main goal of the course is to develop active skills in the analysis and translation of prose and poetic texts of the Late Ancient and Early Middle Chinese, including the ability to conduct a comparative analysis of various monuments in order to more accurately determine their chronological and stylistic characteristics, as well as to obtain a complete picture of the evolution of language norms and trends over the course of the corresponding period. The first part of the course (“Classic period”) is an introductory one and is designed to acquaint the student with the linguistic structures of the Chinese language of the 5th-1st centuries. BC e. (periods of Zhangguo and Western Han). The second part (“The Period of Late Antiquity”) is designed to acquaint the student with the linguistic structures of the Chinese language of the 2nd-6th centuries. n. e. (from the Late Han period to the Six Dynasties era). The third part (“Middle Chinese period”) is devoted to the peculiarities of the language of the monuments of the 6th-10th centuries. (the last stage of the Six Dynasties period, the Sui and Tang dynasties), extremely diverse in their linguistic characteristics. The final part of the course (“New Chinese Period”) covers the period from the 11th to the 18th centuries. n. e., starting with the monuments of the Song dynasty and ending with the language of texts written during the reign of the Manchu Qing dynasty.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • Ознакомление студентов с основными современными концепциями устройства грамматической системы классического китайского языка и ее эволюции от древнекитайского к среднекитайскому и ранненовокитайскому периодам.
  • Ознакомление студентов с общими принципами устройства фонетико-фонологической системы среднекитайского и древнекитайского языков и с методологией фонетической интерпретации среднекитайской системы и фонологической реконструкции древнекитайской системы.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • владеет основной грамматической терминологией (на русском и английском языках), используемой для описания классического китайского языка и последующих периодов его развития
  • умеет различать тексты, написанные в разные периоды и в разных жанрах китайского языка, по их грамматическим характеристикам (синтаксис, служебные слова)
  • Владеет методологией фонетической и фонологической реконструкции языка, использующего исключительно иероглифическую письменность (китайского)
  • Умеет критически оценить степень достоверности той или иной фонетической реконструкции китайских слов, исходя из имеющихся исторических данных
Course Contents

Course Contents

  • Chinese grammar in the diachronic aspect
  • Chinese phonology in the diachronic aspect
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Презентация на заданную тему (грамматика)
  • non-blocking Презентация на заданную тему (фонетика)
  • non-blocking Итоговый тест
  • non-blocking Презентация на заданную тему
  • non-blocking Итоговый тест
  • non-blocking Итоговый тест
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2023/2024 2nd module
    0.4 * Итоговый тест + 0.4 * Итоговый тест + 0.3 * Презентация на заданную тему (грамматика) + 0.3 * Презентация на заданную тему (грамматика) + 0.3 * Презентация на заданную тему (фонетика) + 0.3 * Презентация на заданную тему (фонетика)
  • 2024/2025 2nd module
    0.7 * Итоговый тест + 0.7 * Итоговый тест + 0.3 * Презентация на заданную тему + 0.3 * Презентация на заданную тему
  • 2025/2026 4th module
    1 * Итоговый тест + 1 * Итоговый тест
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • ABC etymological dictionary of old Chinese, Schuessler, A., 2007
  • Minimal old Chinese and later Han Chinese : a companion to Grammata serica recensa, Schuessler, A., 2009
  • Old Chinese : a new reconstruction, Baxter, W. H., 2014

Recommended Additional Bibliography

  • James Legge. (2018). The Chinese Classics, Vol. 5 of 7: With a Translation, Critical and Exegetical Notes, Prolegomena, and Copious Indexes; Part I.-Containing Dukes Yin, Hwan, Chwang, Min, He, Wan, Seuen and Ch’ing; And the Prolegomena (Classic Reprint). Forgotten Books.
  • Хуан, Ш. Древнекитайский язык. Тексты, грамматика, лексический комментарий : учебник / Ш. Хуан, М. В. Крюков. — 2-е изд., испр. и доп. — Москва : ВКН, 2020. — 536 с. — ISBN 978-5-7873-1609-4. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/163162 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.

Authors

  • KHOMCHENKOVA VARVARA VALENTINOVNA
  • STAROSTIN GEORGIY SERGEEVICH