• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Bachelor 2024/2025

Old Amharic

Type: Compulsory course (Ethiopia and the Arab World)
Area of studies: Asian and African Studies
When: 5 year, 1, 2 module
Mode of studies: offline
Open to: students of all HSE University campuses
Instructors: Maria Bulakh
Language: English
ECTS credits: 3
Contact hours: 30

Course Syllabus

Abstract

The target audience of the course “Old Amharic” are the students of the 5th year, who possess advanced knowledge of Modern Amharic and are able to read and analyze complex texts in Amharic The corpus of the so-called Old Amharic literature known to this date is relatively small, but it is of a special interest both for the study of the nascent Amharic literature and for the investigations of the history of Amharic. The corpus is heterogeneous both in genre and in linguistic characteristics. Among the known Old Amharic texts one finds religious and secular compositions, prosaic (religious treatises, church regulations, exegetic literature, apocryphal narratives, medical treatises, magical texts) and poetic (“Royal songs”, panegyrics, religious poetry). The language of the most ancient samples of Old Amharic, the so-called “Royal songs”, considerably differs from Modern Amharic, and are hard to understand even for native speakers. Later Old Amharic compositions are characterized by a language less complicated and more similar to Modern Amharic. Yet, they also contain a number of features absent from Modern Amharic, the analysis of which sheds light on the origin of quite a few Modern Amharic forms. The course includes an overview of the Old Amharic corpus, a description of the most prominent linguistic features of Old Amharic texts (in comparison to Modern Amharic and other modern Ethio-Semitic languages), reading of and comment on selected Old Amharic texts.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • Целями освоения дисциплины «Староамхарский язык» являются: • получение знаний об истории изучения староамхарского языка; • знакомство с основными типами староамхарских памятников; • знакомство с наиболее репрезентативными образцами староамхарских памятников; • приобретение навыков чтения и анализа староамхарских текстов; • приобретение навыков работы с основными изданиями и справочными пособиями по староамхарскому языку.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Учащиеся знают основные произведения на староамхарском языке. Знают основные научные труды и обзорные работы, посвященные староамхарским текстам.
  • Учащиеся знакомятся с образцами «Царских песен», умеют характеризовать их текст с точки зрения лингвистических особенностей
  • Учащиеся умеют перечислять основные типы прозаических староамхарских текстов, с помощью словаря и справочных пособий читать прозаические староамхарские тексты.
  • Учащиеся умеют перечислять основные типы поэтических староамхарских текстов, с помощью словаря и справочных пособий читать поэтические староамхарские тексты.
Course Contents

Course Contents

  • Poetic Old Amharic texts
  • Prosaic Old Amharic texts
  • Old Amharic corpus
  • “Royal songs”
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Посещаемость
    Преподаватель фиксирует присутствие студента на лекции.
  • non-blocking Экзамен
    Устный экзамен (чтение и разбор текста)
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2024/2025 учебный год 2 модуль
    0.1 * Посещаемость + 0.9 * Экзамен
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Amharic dialects, Tadesse, M., 2021

Recommended Additional Bibliography

  • Pat-El, N., & Huehnergard, J. (2019). The Semitic Languages: Vol. Second edition. Routledge.
  • Weninger, S., Watson, J. C. E., Streck, M. P., & Khan, G. (2011). The Semitic Languages : An International Handbook. Berlin: De Gruyter Mouton. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=430020

Authors

  • BULAKH MARIYA STEPANOVNA
  • KHOMCHENKOVA VARVARA VALENTINOVNA