We use cookies in order to improve the quality and usability of the HSE website. More information about the use of cookies is available here, and the regulations on processing personal data can be found here. By continuing to use the site, you hereby confirm that you have been informed of the use of cookies by the HSE website and agree with our rules for processing personal data. You may disable cookies in your browser settings.

  • A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Master 2024/2025

Achievements of Modern Linguistics in the Context of SLA

Area of studies: Fundamental and Applied Linguistics
Delivered by: School of Linguistics
When: 2 year, 2 module
Mode of studies: offline
Open to: students of all HSE University campuses
Instructors: Анисимов Арсений Денисович, Olga Eremina
Master’s programme: Russian as a Foreign Language in Cross-Linguistic and Cross-Cultural Perspective
Language: English
ECTS credits: 3

Course Syllabus

Abstract

В рамках дисциплины студенты знакомятся с основными достижениями в области SLA (англ. "second language acquisition" - усвоение второго языка) и вписывают её исследования в общую картину развития лингвистических исследований. Курс читается на английском и на русском языках и включает в себя знакомство с последними результатами в области.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • Студент имеет углубленное понимание исследований в области second language acquisition и использует эти знания в профессиональной деятельности.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Студент владеет информацией об основных тенденциях и знает источники актуальной релевантной информации в области SLA.
  • Студент владеет основой практического исследования в SLA.
  • Студент имеет базовые знания в области SLA и владеет терминологией.
  • Студент понимает интер/междициплинарность в SLA исследованиях и может применить знания из других лингвистических областей в SLA
  • Студент умеет грамотно и аргументированно подбирать наборы данных и собирать собственные данные, руководствуясь целями эксперимента.
  • Студент умеет сконструировать, поставить эксперимент и проанализировать его результаты.
Course Contents

Course Contents

  • Тема 1. Современные исследования в SLA
  • Тема 2. Исследования SLA в контексте других лингвистических дисциплин
  • Тема 3. Методика SLA
  • Тема 4. Сбор данных для исследований SLA
  • Тема 5. Дизайн эксперимента в SLA и анализ результатов
  • Тема 6. Перспективы в SLA-исследованиях
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Домашние работы по темам лекций
    Может быть изменен в зависимости от предпочтительного для студентов формата проведения пар
  • non-blocking Экзамен
    Формат проведения проекта может быть изменён по согласованию со студентами
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2024/2025 2nd module
    0.5 * Домашние работы по темам лекций + 0.5 * Экзамен
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Second Language Acquisition: An Introductory Course By: Gass, Susan M; Babb-Rosensfeld; Plonsky, Luke; Behney, Jennifer. Routledge. ISBN: 978-0-415-89478-4, 978-0-415-89495-1, 978-0-203-13709-3, 978-1-136-48877-1, 978-1-136-48879-5, 978-1-136-48880-1, 978-1-299-81206-2. Education (General).

Recommended Additional Bibliography

  • Ellis, R., & Shintani, N. (2014). Exploring Language Pedagogy Through Second Language Acquisition Research. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=621962
  • Gass, S. M., Selinker, L., & Sorace, A. (2013). Second Language Teacher Manual 2nd. New York: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=664975
  • Römer Ute, Roberson Audrey, O’Donnell Matthew B., & Ellis Nick C. (2014). Linking learner corpus and experimental data in studying second language learners’ knowledge of verb-argument constructions. ICAME Journal, (1), 115. https://doi.org/10.2478/icame-2014-0006
  • Schwieter, J. W. (2013). Innovative Research and Practices in Second Language Acquisition and Bilingualism. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=622060
  • Yu, L., & Odlin, T. (2016). New Perspectives on Transfer in Second Language Learning. Bristol: Multilingual Matters. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1080287

Authors

  • EREMINA OLGA SERGEEVNA