Master
2021/2022![Learning Objectives](/f/src/global/i/edu/objectives.svg)
![Expected Learning Outcomes](/f/src/global/i/edu/results.svg)
![Course Contents](/f/src/global/i/edu/sections.svg)
![Assessment Elements](/f/src/global/i/edu/controls.svg)
![Interim Assessment](/f/src/global/i/edu/intermediate_certification.svg)
![Bibliography](/f/src/global/i/edu/library.svg)
Research Seminar "Critical Theory and Research Methods"
Type:
Elective course (Russian and Comparative Literature)
Area of studies:
Philology
Delivered by:
School of Philological Studies
Where:
Faculty of Humanities
When:
1 year, 3, 4 module
Mode of studies:
offline
Open to:
students of one campus
Instructors:
Alexandra Urakova
Master’s programme:
Русская литература и компаративистика
Language:
English
ECTS credits:
5
Contact hours:
40
Course Syllabus
Abstract
Цель курса – знакомство с основными направлениями и тенденциями, актуальными для современной литературой теории с опорой на англо-американский материал - от психоанализа и деконструкции до экофеминизма. На занятиях мы будем обсуждать, что такое критическая теория (theory, critical theory, critique) и как применять теорию на практике. Основной формат – семинарское занятие, организованное вокруг (1) обсуждения теоретической статьи/проблемы; (2) анализа художественного текста и его интерпретации/ряда полемических интерпретаций в рамках того или иного теоретического направления; (3) самостоятельного анализа художественного текста с той ли иной теоретической позиции; (4) итогового представления собственной исследовательской работы в контексте обсуждаемых идей и концепций. В результате курса студент должен научиться ориентироваться в современной теории и использовать методы критического анализа текстов в своей работе. Форма отчетности включает в себя learning journal – после каждого занятия пишется небольшой комментарий (абзац), с привлечением прочитанной литературы и краткой аргументацией собственного мнения на английском языке (50%); активная работа на семинарах в качестве участника и модератора дискуссии на английском языке; презентация собственного исследования (50%).
Learning Objectives
- • To acquire the knowledge of some cutting-edge methodology used in the literary studies and in the humanities in the international English academic context, juxtaposing it with the classical approaches to the same texts and areas • To familiarize the students with the bibliographical and electronic resources needed for literary research, to develop their skills of the use of databases with the specific focus on HSE electronic resources • To develop the students’ research skills, to enhance their work on their research papers • To enhance the students’ academic English skills, such as academic writing and public presentation skills
Expected Learning Outcomes
- Be able to use the major theoretical concepts in their own research; to use the main electronic resources relevant to their research area
Course Contents
- Introduction. Critical Theory and the Humanities. Critical Theory and Methodology in the Humanities. Method vs Theory in Literary Studies. Methods in Data-Collection and Bibliographic Search.
- What’s New in the New Historicism? Stephen Greenblatt and Literary analysis
- Postcolonial Theory and Literary Studies.
- Presenting Your Research: Public Speaking and PowerPoint. Paper Proposal. Thesis Proposal.
Assessment Elements
- class participation and performance
- conference proposal (abstract)
- paper presentation
- writing sample (paper excerpt)
Interim Assessment
- 2021/2022 4th module0.2 * paper presentation + 0.5 * class participation and performance + 0.1 * conference proposal (abstract) + 0.2 * writing sample (paper excerpt)
Bibliography
Recommended Core Bibliography
- Richter, D. H. (2018). A Companion to Literary Theory. Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1713325
Recommended Additional Bibliography
- Bhabha, H. K. . (DE-588)119556154, (DE-576)166197130. (2007). The location of culture / Homi K. Bhabha, with a new preface by the author. London [u.a.]: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edswao&AN=edswao.26555344X