• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Bachelor 2024/2025

Political Projects of XX cent.

Type: Compulsory course (History)
Area of studies: History
Delivered by: School of History
When: 4 year, 1, 2 module
Mode of studies: offline
Open to: students of all HSE University campuses
Language: English
ECTS credits: 5

Course Syllabus

Abstract

This course studies the political history of twentieth-century Europe, China, Iran, the United States and others and the political systems they represented, such as democracy, Fascism, National Socialism, and Communism. It examines how political ideas and concepts shaped political decisions and realities and how, in turn, the challenges of reality influenced political ideas. In addition to providing an outline of the political history of particular states, this course aims at developing a comparative perspective, determining similarities and differences between various political projects, their successes and failures in achieving their goals. Although the main focus will be on traditional politics, attention will also be paid to how politics were shaped by cultural and social factors and developments. Lectures will provide a survey of the most important political events and concepts, whereas in seminars we will discuss key primary sources and analyze historiographical controversies and debates.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • to introduce students to the political history of twentieth-century Europe and the world
  • to gain knowledge about important political events, systems and politicians
  • to familiarize students with key historiographical debates about twentieth-century history
  • to develop skills in close reading, critical evaluation and analysis of political documents and relevant secondary literature
  • to enable students to explore the topic of twentieth-century political history further and to relate it to their own field of research interests
  • to enhance students’ foreign language skills and apply them to individual research and presentations
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о ЧСР.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о пост-военной Европе.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о турецкой республике.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о межвоенной Европе.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о Фашистской Италии.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о Второй мировой войне.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о нацистской Германии.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о Ближнем Востоке после Второй мировой войны.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о Государстве Израиль.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о восстановлении Европы после Второй мировой войны.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о государствах всеобщего благосостояния.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о реформах в Европе после Второй мировой войны.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о Голлизме.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о США после Второй мировой войны.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о "Великом обществе".
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о деколонизации.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях об Исламской республике Иран.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о Юго-Восточной Азии после Второй мировой войны.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о Сингапуре.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о новейшей истории Китая.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о "Социализме с китайской спецификой".
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о Европе 1980-х гг.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о Тэтчеризме.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о Европе после 1989 года.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о Боснии и Герцеговине.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о процессе Европейского объединения.
  • Способен излагать основные аргументы, представленные в обсуждаемых материалах, задавать аналитические вопросы к текстам, участвовать в концептуальных дискуссиях о Европейском Союзе как политическом проекте.
Course Contents

Course Contents

  • CLASS ONE: From Peace to War: Europe before and during World War I
  • CLASS TWO: The Czechoslovak Republic (seminar)
  • CLASS THREE: Revolutions and the Emergence of a Post-War World
  • CLASS FOUR: The Republic of Turkey (seminar)
  • CLASS FIVE: Inter-War Europe
  • CLASS SIX: Fascist Italy (seminar)
  • CLASS SEVEN: National-Socialism and World War II
  • CLASS EIGHT: Nazi Germany (seminar)
  • CLASS NINE: The Middle East after World War II
  • CLASS TEN: The State of Israel (seminar)
  • CLASS ELEVEN: The Recovery of Europe and the Early Cold War
  • CLASS TWELVE: Social Market Economies and Welfare States (seminar)
  • CLASS THIRTEEN: Prosperity and Reform in Europe (1960s-1970s)
  • CLASS FOURTEEN: “Gaullism” and the French Fifth Republic (seminar)
  • CLASS FIFTEEN: The United States after World War II
  • CLASS SIXTEEN: The “Great Society” (seminar)
  • CLASS SEVENTEEN: Decolonization and the Emergence of the “Third World”
  • CLASS EIGHTEEN: The Islamic Republic of Iran (seminar)
  • CLASS NINETEEN: Southeast Asia after World War II
  • CLASS TWENTY: Singapore (seminar)
  • CLASS TWENTY-ONE: The Rise of China
  • CLASS TWENTY-TWO: “Socialism with Chinese Characteristics” (seminar)
  • CLASS TWENTY-THREE: Europe in Crisis Again (1980s)
  • CLASS TWENTY-FOUR: A Neoliberal Response: Thatcherism in Great Britain (seminar)
  • CLASS TWENTY-FIVE: “1989” and the Reshaping of Europe
  • TWENTY-SIX: A Failed Utopia? Bosnia-Herzegovina (seminar)
  • CLASS TWENTY-SEVEN: European Unification and its Consequences
  • CLASS TWENTY-EIGHT: The European Political Project (seminar)
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking participation
  • non-blocking book review
  • non-blocking map identification quiz
  • non-blocking exam
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2024/2025 2nd module
    0.3 * book review + 0.4 * exam + 0.05 * map identification quiz + 0.125 * participation + 0.125 * participation
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Abrahamian, E. (2008). A History of Modern Iran. Cambridge, UK: Cambridge University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=234374
  • Andreas Staab. (2013). The European Union Explained, Third Edition : Institutions, Actors, Global Impact. Indiana University Press.
  • Clements, J. (2019). A Brief History of China : Dynasty, Revolution and Transformation: From the Middle Kingdom to the People’s Republic. Tokyo: Tuttle Publishing. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=2108099
  • Cleveland, W. L., & Bunton, M. P. (2017). A History of the Modern Middle East (Vol. Sixth edition). Boulder, CO: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1286707
  • Cotterell, A. (2014). A History of Southeast Asia. Singapore: Marshall Cavendish International [Asia] Pte Ltd. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=846075
  • Ezra F. Vogel. (2011). Deng Xiaoping and the Transformation of China. Harvard University Press.
  • Fink, C. (2017). Cold War : An International History. Boulder, CO: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1451271
  • Gross, J., & Kotkin, S. (2013). Uncivil Society : 1989 and the Implosion of the Communist Establishment (Vol. Unabridged). New York: Modern Library. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=743888
  • Kershaw, I. (2008). Hitler, the Germans, and the Final Solution. Jerusalem: Yale University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=278647
  • Kershaw, I. (2015). The Nazi Dictatorship : Problems and Perspectives of Interpretation (Vol. Bloomsbury Revelations edition). London: Bloomsbury Academic. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1717406
  • Lim, J., Lee, T., & Lee, J. T.-T. (2016). Singapore : Negotiating State and Society, 1965-2015. New York: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1241713
  • McCormick, J., & Olsen, J. (2018). The European Union : Politics and Policies (Vol. Sixth edition). New York, NY: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1451141
  • Paxton, R. O. (1998). The five stages of fascism. Journal of Modern History, 70(1), 1. https://doi.org/10.1086/235001
  • Powell, M. (2011). The Oxford Handbook of the Welfare State - By F. G. Castles, S. Leibfried, J. Lewis, H. Obinger and C. Pierson. Social Policy & Administration, 45(3), 319–323. https://doi.org/10.1111/j.1467-9515.2011.00775_1.x
  • Shindler, C. (DE-588)1089871724, (DE-627)853667837, (DE-576)167955535, aut. (2013). A history of modern Israel Colin Shindler.

Recommended Additional Bibliography

  • Cornwall, M. (2009). National Cleansing: Retribution against Nazi Collaborators in Postwar Czechoslovakia. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsbas&AN=edsbas.C236039F
  • Hansen, L. (2006). Security As Practice : Discourse Analysis and the Bosnian War. London: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=116634
  • Isaac, L. (2008). Movement of Movements: Culture Moves in the Long Civil Rights Struggle. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsbas&AN=edsbas.A1B6A9EA
  • Jan C. Jansen, & Jürgen Osterhammel. (2017). Decolonization : A Short History. Princeton University Press.
  • Osterhammel, J. (2011). World History.
  • The domestic policies of the Margaret Thatcher’s governments in english language sources and literature ; Внутренняя политика правительств Маргарет Тэтчер в англоязычных источниках и литературе ; Внутрішня політика урядів Маргарет Тетчер в англомовних джерелах та літературі. (2019). https://doi.org/10.15421/171990
  • Vanhaute, E. (2013). World History : An Introduction. Abingdon, Oxon: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=615520
  • Westad, O. A. (2017). The Cold War : A World History (Vol. First edition). New York: Basic Books. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1512461

Authors

  • BAYSSVENGER MARTIN ERVIN