Nadezhda Ademukova
- Senior Lecturer:Faculty of Creative Industries / Institute of Media
- Nadezhda Ademukova has been at HSE University since 2012.
Education
- 2013
Master's in Media Management
HSE University - 2011
Degree in Journalism
Tolyatti State University
Young Faculty Support Programme (Group of Young Academic Professionals)
Category "Future Lecturers" (2015-2016)
Courses (2023/2024)
- Audience and Public Opinion Studies (Minor; Faculty of Social Sciences; 3, 4 module)Rus
- Formats of Publication Social Research Results (Minor; Faculty of Social Sciences; 3, 4 module)Rus
- Media Economics (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 1, 2 module)Rus
- Media Economics (Mago-Lego; 2 module)Eng
- Media Economics (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 1 year, 2 module)Eng
- Media Marketing (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 4 year, 2 module)Rus
- The Basics of Media Consulting (Mago-Lego; 2 module)Rus
- Video in Content Creation (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 1 module)Rus
- Past Courses
Courses (2022/2023)
- Audience and Public Opinion Studies (Minor; Faculty of Social Sciences; 3, 4 module)Rus
- Media Economics (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 3, 4 module)Rus
Media Economics (Master’s programme; School of Arts and Humanities; field of study "42.04.05. Медиакоммуникации", field of study "42.04.05. Медиакоммуникации"; 1 year, 2 module)Rus
Media Economics (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; field of study "42.04.02. Журналистика", field of study "42.04.02. Журналистика", field of study "42.04.05. Медиакоммуникации", field of study "42.04.05. Медиакоммуникации"; 1 year, 2 module)Rus
- Modern Film, TV and Internet Media (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 1 year, 1 module)Rus
- Producer Basics. Dramaturgy, Audience, Economics and Organization (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 1 year, 2 module)Rus
Courses (2021/2022)
Media Economics (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; field of study "42.03.05. Медиакоммуникации", field of study "42.03.05. Медиакоммуникации", field of study "42.03.05. Медиакоммуникации", field of study "42.03.05. Медиакоммуникации"; 3 year, 3, 4 module)Rus
Courses (2020/2021)
- Audience Analysis (Minor; Faculty of Creative Industries; 3, 4 module)Rus
- Media Economics (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 1 module)Rus
Publications12
- Article Давыдов С. Г., Адемукова Н. В. К истории социологии СМИ в России: Социологическая служба ВГТРК и ее исследования (1992 - 2003) // Социологический журнал. 2019. № 4. С. 163-183. doi
- Article Адемукова Н. В. ИЗ ИСТОРИИ РОССИЙСКОЙ СОЦИОЛОГИИ МЕДИА: ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКАЯ СЛУЖБА «ПЯТОГО КАНАЛА» (1991—2000) // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2017. № №5. С. 300-313. doi
- Chapter Адемукова Н. В. Новые технологии измерения аудитории телевидения в России и мире // В кн.: XVII Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: в 4 кн. / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. Кн. 3. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2017. С. 217-226.
- Article Адемукова Н. В., Довбыш О. С., Кирия И. В., Чумакова В. П. Роль государственных контрактов в моделях социальной ответственности региональных массмедиа в России // Журнал исследований социальной политики. 2017. Т. 15. № 1. С. 81-96.
- Chapter Лебедева А. А., Волконская М. А., Адемукова Н. В., Урсул Н. В., Калгин А. С. Инклюзивному образованию - быть: рефлексия опыта НИУ ВШЭ // В кн.: Современный университет между глобальными вызовами и локальными задачами. VII Международная конференция Российской ассоциации исследователей высшего образования / Под общ. ред.: Д. В. Козлов, Н. Г. Малошонок. М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2016. С. 153-157.
- Article Адемукова Н. В. Медиасоциология как применение социологических парадигм для анализа всех технически опосредованных видов коммуникации Коломиец В. П. (2014) Медиасоциология: теория и практика, М.: НИПКЦ Восход-А. 328 с. ISBN 978–5–93055–363–5 // Журнал исследований социальной политики. 2016. Т. 14. № 1. С. 132-135.
- Article Адемукова Н. В. Практики исследования аудитории в ведущих российских телекомпаниях // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2016. № 1. С. 61-67. doi
- Chapter Адемукова Н. В. Современные медиаизмерения на телевидении: борьба компаний за власть // В кн.: Материалы Международного молодежного научного форума "ЛОМОНОСОВ-2015" / Отв. ред.: А. Андреев, А. Андриянов, Е. Антипов. М. : МАКС Пресс, 2015.
- Article Адемукова Н. В. Становление и развитие методов измерения телеаудитории в России // Бизнес. Общество. Власть. 2015. № 23. С. 1-10.
- Chapter Адемукова Н. В. Популярные телеканалы и телепередачи в сельской местности // В кн.: Материалы XX Международной молодежной научной конференции студентов, аспирантов и молодых ученых «Ломоносов-2013». М. : МАКС Пресс, 2013.
- Chapter Адемукова Н. В. Современное состояние детских телеканалов России и Германии // В кн.: Средства массовой информации в современном мире: молодые исследователи: материалы XI международной конференции студентов и аспирантов (5-7 марта 2012 года). СПб. : Санкт-Петербургский государственный университет, 2012. Гл. 9. С. 224-226.
- Chapter Адемукова Н. В. Особенности развития детского телевидения на современном этапе // В кн.: Средства массовой информации в современном мире: молодые исследователи: материалы X международной конференции студентов и аспирантов (3-5 марта 2011 года). СПб. : Санкт-Петербургский государственный университет, 2011. С. 266-268.
Sergey Davydov took part in the media briefing of the Digital Economy ANO
Sergey Davydov, senior researcher at the ILSIR, spoke on January 30 at the presentation of the study “The Impact of Artificial Intelligence on Education”