Бакалавриат
2020/2021
Английский язык
Лучший по критерию «Полезность курса для Вашей будущей карьеры»
Лучший по критерию «Полезность курса для расширения кругозора и разностороннего развития»
Статус:
Факультатив (Прикладная математика и информатика)
Направление:
01.03.02. Прикладная математика и информатика
Кто читает:
Департамент английского языка
Когда читается:
2-й курс, 1-3 модуль
Формат изучения:
без онлайн-курса
Преподаватели:
Бичурин Рустэм Исмаилович,
Воронина Елена Анатольевна,
Емельянова Наталья Александровна,
Емельянова Яна Борисовна,
Зуева Елена Евгеньевна,
Иванова Римма Анваровна,
Ильичева Кристина Леонидовна,
Коренькова Марианна Максимовна,
Косарева Анастасия Евгеньевна,
Кудрявцева Ольга Андреевна,
Кульков Александр Николаевич,
Модина Ирина Алексеевна,
Мухина Ольга Алексеевна,
Ненашева Татьяна Александровна,
Окишева Светлана Геннадьевна,
Пимонова Евгения Владимировна,
Попова Татьяна Петровна,
Толмачева Мария Андреевна,
Фомина Екатерина Михайловна,
Фролова Наталья Хайдаровна,
Черницкая Майя Борисовна,
Щурина Евгения Алексеевна
Язык:
русский
Кредиты:
6
Контактные часы:
104
Программа дисциплины
Аннотация
Целью освоения курса дисциплины «Английский язык» является формирование у студентов иноязычной коммуникативной компетенции не ниже уровня B2+ / С1 (по Общеевропейской шкале уровней CEFR). К категории обучающихся относятся студенты 1-2 года обучения, уровень владения английским языком у которых не ниже уровня А2 (пороговый уровень владения иностранным языком по Общеевропейской шкале уровней владения иностранными языками). Успешное освоение курса английского языка должно обеспечить возможность получения любого международного сертификата, подтверждающего готовность и способность к обучению на международных программах высшего профессионального образования.
Цель освоения дисциплины
- Целью освоения курса дисциплины «Английский язык» является формирование у студентов иноязычной коммуникативной компетенции не ниже уровня B2+ / С1 (по Общеевропейской шкале уровней CEFR), а именно: лингвистической, социолингвистической, социокультурной, дискурсивной, стратегической, а также формирование академических навыков, необходимых для использования английского языка в учебной, научной, и профессиональной деятельности, дальнейшем обучении в бакалавриате, магистратуре и аспирантуре, а также осуществления исследовательской деятельности в заданной области.
Планируемые результаты обучения
- владеет и использует активную лексику по изучаемой теме, умеет составлять структурированное монологическое высказывание на заданную тему, умеет выполнять задания на чтение и аудирование соответствующего формата, умеет выполнять письменные задания соответствующего формата.
Содержание учебной дисциплины
- Тема 1. Общение / CommunicationРазделы темы: Connections. Communicating confidently. Who does the talking? Подготовка к сдаче экзамена в международном формате.
- Тема 2. Окружающая среда / EnvironmentРазделы темы: Local environment. Changing environment. Extreme environment. Подготовка к сдаче экзамена в международном формате.
- Тема 3. Спорт / SportРазделы темы: Fair play. Martial arts. Getting to the top.Подготовка к сдаче экзамена в международном формате.
- Тема 4. Медицина / MedicineРазделы темы: Medical breakthroughs. Malaria. Bionic eye. Подготовка к сдаче экзамена в международном формате.
- Тема 5. Транспорт / TransportРазделы темы: Getting from A to B. Transport in the future. Great railway journeys. Подготовка к сдаче экзамена в международном формате.
- Тема 6. Литература и кино / Literature and filmРазделы темы: Reading or watching? Impact. Reading habits. Подготовка к сдаче экзамена в международном формате.
- Тема 7. Архитектура / ArchitectureРазделы темы: Iconic buildings. Solving problems.Building bridges. Подготовка к сдаче экзамена в международном формате.
- Тема 8. Глобализация / GlobalisationРазделы темы: Globalisation - good or bad? Global skills. Global cooperation. Подготовка к сдаче экзамена в международном формате.
Элементы контроля
- Самостоятельная работа в 1-2 модулеКритерии оценки устного высказывания 9 • speaks fluently with only rare repetition or self correction; • speaks coherently with fully appropriate cohesive features • develops topics fully and appropriately • uses vocabulary with full flexibility and precision in all topics • uses idiomatic language naturally and accurately • uses a full range of structures naturally and appropriately • uses a full range of pronunciation features with precision and subtlety 8 • speaks fluently with only occasional repetition or self- correction; • develops topics coherently and appropriately • uses a wide vocabulary resource readily and flexibly to convey precise meaning • uses less common and idiomatic vocabulary skilfully, with occasional inaccuracies • uses paraphrase effectively as required • uses a wide range of structures flexibly • produces a majority of error-free sentences with only very occasional inappropriateness or basic/unsystematic errors • uses a wide range of pronunciation features • sustains flexible use of features, with only occasional lapses • is easy to understand throughout; accent has a minimal effect on intelligibility 7 • speaks at length without noticeable effort or loss of coherence • may demonstrate language-related hesitation at times, or some repetition and/or self-correction • uses a range of connectives and discourse markers with some flexibility • uses vocabulary resource flexibly to discuss a variety of topics • uses some less common and idiomatic vocabulary and shows some awareness of style and collocation, with some inappropriate choices • uses paraphrase effectively • uses a range of complex structures with some flexibility • frequently produces error-free sentences, though some grammatical mistakes persist 6 • is willing to speak at length, though may lose coherence at times due to occasional repetition,self-correction or hesitation • uses a range of connectives and discourse markers but not always appropriately • has a wide enough vocabulary to discuss topics at length and make meaning clear in spite of inappropriateness • generally paraphrases successfully • uses a mix of simple and complex structures, but with limited flexibility • may make frequent mistakes with complex structures, though these rarely cause comprehension problems • uses a range of pronunciation features with mixed control • shows some effective use of features but this is not sustained • can generally be understood throughout, though mispronunciation of individual words or sounds reduces clarity at times 5 • usually maintains flow of speech but uses repetition, self-correction and/or slow speech to keep going • may over-use certain connectives and discourse markers • produces simple speech fluently, but more complex communication causes fluency problems • manages to talk about familiar and unfamiliar topics but uses vocabulary with limited flexibility • attempts to use paraphrase but with mixed success • produces basic sentence forms with reasonable accuracy • uses a limited range of more complex structures, but these usually contain errors and may cause some comprehension problems 4 • cannot respond without noticeable pauses and may speak slowly, with frequent repetition and self-correction • links basic sentences but with repetitious use of simple connectives and some breakdowns in coherence • is able to talk about familiar topics but can only convey basic meaning on unfamiliar topics and makes frequent errors in word choice • rarely attempts paraphrase • produces basic sentence forms and some correct simple sentences but subordinate structures are rare • errors are frequent and may lead to misunderstanding • uses a limited range of pronunciation features • attempts to control features but lapses are frequent • mispronunciations are frequent and cause some difficulty for the listener
- ЭкзаменЭкзамен проводится на платформах Zoom (https://zoom.us), MS Teams (https://teams.microsoft.com). Ссылка будет отправлена преподавателем за три дня до экзамена.
Промежуточная аттестация
- Промежуточная аттестация (2 модуль)0.6 * Самостоятельная работа в 1-2 модуле + 0.4 * Экзамен
Список литературы
Рекомендуемая основная литература
- Барановская Т. А. [и др.] - АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК ДЛЯ ЭКОНОМИСТОВ (B1-B2) 2-е изд., пер. и доп. Учебник и практикум для академического бакалавриата - М.:Издательство Юрайт - 2019 - 377с. - ISBN: 978-5-534-06735-4 - Текст электронный // ЭБС ЮРАЙТ - URL: https://urait.ru/book/angliyskiy-yazyk-dlya-ekonomistov-b1-b2-432063
Рекомендуемая дополнительная литература
- Complete Advanced, Student's Book with answers : for revised exam from 2015, 2nd ed., 9th printing, 253 p., Brook-Hart, G., Haines, S., 2015
- Complete IELTS Bands 6.5-7.5, Student's Book without Answers with CD-ROM, 166 p., Brook-Hart, G., Jakeman, V., 2013