Магистратура
2021/2022
Психолингвистика и психолингвистические методы изучения дискурса
Лучший по критерию «Полезность курса для расширения кругозора и разностороннего развития»
Лучший по критерию «Новизна полученных знаний»
Статус:
Курс по выбору (Прикладная лингвистика и текстовая аналитика / Applied Linguistics and Text Analytics)
Направление:
45.04.03. Фундаментальная и прикладная лингвистика
Где читается:
Факультет гуманитарных наук (Нижний Новгород)
Когда читается:
2-й курс, 2, 3 модуль
Формат изучения:
без онлайн-курса
Охват аудитории:
для своего кампуса
Прогр. обучения:
Прикладная лингвистика и текстовая аналитика
Язык:
английский
Кредиты:
6
Контактные часы:
52
Course Syllabus
Abstract
The course program “Psycholinguistics” establishes minimum requirements for students’ competencies and determines the content and styles of training sessions. It is designed for students accomplishing bachelor programme 45.03.03 “Fundamental and Applied Linguistics”. This program has been developed in accordance with: • Educational standards NRU HSE; • Educational program and the curriculum for bachelor's degree 45.03.03 “Fundamental and Applied Linguistics”. The present course is designed to give students fundamental knowledge of psycholinguistics – a linguistic science studying speech acquisition, comprehension and production processes in their interrelation with the language system. The theoretical part is delivered in the form of lectures and acquaints students with the major Russian and foreign approaches to psycholinguistics.
Learning Objectives
- The learning objectives of the course are as follows: • to give the students knowledge of major theories in psycholinguistics; • to help students master competencies, which will allow them to be successful in their professional interaction.
Expected Learning Outcomes
- As a result of the course, students will acquire the following competencies: 1. knowledge of the major psycholinguistic theories; 2. awareness of the place of psycholinguistics within a broader scope of linguistic studies; 3. managing effective interaction within the intercultural context; 4. ability to carry out the linguistic experiment
Bibliography
Recommended Core Bibliography
- Christina Schoushkoff. (2019). Handbook of Psycholinguistics. [N.p.]: Society Publishing. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=2014117
- Глухов В. П. - ПСИХОЛИНГВИСТИКА. Учебник и практикум для академического бакалавриата - М.:Издательство Юрайт - 2019 - 361с. - ISBN: 978-5-534-00480-9 - Текст электронный // ЭБС ЮРАЙТ - URL: https://urait.ru/book/psiholingvistika-433566
Recommended Additional Bibliography
- Meyerhoff, M. (2018). Introducing Sociolinguistics (Vol. Third edition). London: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1875703
- Педагогика текста и психолингвистика : учеб. пособие / О.Г. Ивановская. — М. : ФОРУМ : ИНФРА-М, 2018. — 159 с. — (Высшее образование: Бакалавриат). - Режим доступа: http://znanium.com/catalog/product/969477