• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Бакалавриат 2022/2023

Сравнительное изучение эфиосемитских языков

Лучший по критерию «Полезность курса для Вашей будущей карьеры»
Лучший по критерию «Полезность курса для расширения кругозора и разностороннего развития»
Лучший по критерию «Новизна полученных знаний»
Статус: Курс обязательный (Эфиопия и арабский мир)
Направление: 58.03.01. Востоковедение и африканистика
Когда читается: 3-й курс, 3, 4 модуль
Формат изучения: с онлайн-курсом
Онлайн-часы: 20
Охват аудитории: для своего кампуса
Преподаватели: Булах Мария Степановна
Язык: английский
Кредиты: 3
Контактные часы: 40

Course Syllabus

Abstract

The course "Comparative Ethio-Semitic studies" is given during the third year of study. The aim of the course is to give the students the information on history and development of Ethio-Semitic languages. The Ethio-Semitic language group is represented by languages spoken in Ethiopia and Eritrea and includes such languages as Geez, Tigrinya, and Amharic, which are studied in the framework of the specialization "Ethiopia and the Arab world". Learning these languages is essential for understanding the history and culture of this region. In the framework of the course "Comparative Ethio-Semitic studies" the students will gain the knowldegde of the historical connections between these languages. Besides, they will get aquainted with other Etiho-Semitic languages (Tigre, Argobba, Harari, Gafat, East Gurage, Gunnan-Gurage), with their sociolinguistics and their grammatical features. At the same time, the students will learn basic facts on the language map of modern Ethiopia and Eritrea, on the language policy of these countries, on the problem of the minority languages of the region. In the framework of the course, the students also study the online-course on the comparative folklore studies (https://stepik.org/course/51/promo). Курс «Сравнительное изучение эфиосемитских языков» читается на третьем году обучения. Целью этого курса является предоставление студентам теоретических знаний об истории и особенностях развития эфиосемитских языков. Эфиосемитская языковая ветвь представлена практически исключительно в регионе, изучаемом в рамках данной специализации (в Эфиопии и Эритрее). В нее входят языки, являющиеся основными для студентов данной специализации – геэз, тигринья и амхарский, т. е. языки, изучение которых является необходимым для понимания истории и культуры данного региона. В рамках курса «Сравнительное изучение эфиосемитских языков» учащиеся получат сведения, которые позволят им по-новому осознать исторические связи между этими языками. Кроме того, они поверхностно ознакомятся и с прочими эфиосемитскими языками (тигре, аргобба, харари, гафат, восточные гураге, гуннэн-гураге), как в социолингвистическом плане, так и с точки зрения их грамматических особенностей в сопоставлении с уже известными им эфиосемитскими языками. Одновременно они получат представление о языковой ситуации в современных Эритрее и Эфиопии, о проблеме малых языков Эфиопии, о языковой политике Эритреи и Эфиопии. В рамках курса студенты проходят также онлайн-курс по сравнительной типологии фольклора (https://stepik.org/course/51/promo).
Learning Objectives

Learning Objectives

  • The aim of the course is to provide the students with knowledge of the history of the languages which they study and their place in the genealogical classification of Semitic languages as well as to give them basic information on the grammatical features of other Ethio-Semitic languages.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • The students are able to name the main tasks and explain the methods of comparative linguistics
  • The students can name the language groups within Semitic language family and the subgroups within Ethio-Semitic language group
  • The students can name the basic facts on the history of comparative linguistics
  • The students can name the main phonological correspondences and main sound shifts within Ethio-Semitic
  • The students describe the main isoglosses in the domain of morphology of nouns and adjectives in Ethio-Semitic.
  • The students describe the main isoglosses in the domain of morphology of verbs in Ethio-Semitic.
Course Contents

Course Contents

  • History of comparative linguistics
  • Tasks and methods of comparative linguistics
  • Phonology of Ethio-Semitic languages
  • Morphology
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Посещаемость
  • non-blocking Экзамен
  • non-blocking онлайн-курс
  • non-blocking доклад
    Студент делает доклад по грамматике одного из эфиосемитских языков
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2022/2023 4th module
    0.4 * доклад + 0.1 * онлайн-курс + 0.4 * Экзамен + 0.05 * Посещаемость
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Pat-El, N., & Huehnergard, J. (2019). The Semitic Languages: Vol. Second edition. Routledge.
  • Weninger, S., Watson, J. C. E., Streck, M. P., & Khan, G. (2011). The Semitic Languages : An International Handbook. Berlin: De Gruyter Mouton. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=430020

Recommended Additional Bibliography

  • Brian D. Joseph, & Hans Henrich Hock. (2009). Language History, Language Change, and Language Relationship : An Introduction to Historical and Comparative Linguistics. [N.p.]: De Gruyter Mouton. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=756297
  • Semitic languages : features, structures, relations, processes, Goldenberg, G., 2013

Authors

  • BULAKH MARIYA STEPANOVNA
  • KHOMCHENKOVA VARVARA VALENTINOVNA