• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Бакалавриат 2023/2024

Теория коммуникации: объединение науки и практики

Статус: Курс по выбору (Медиакоммуникации)
Направление: 42.03.05. Медиакоммуникации
Кто читает: Институт медиа
Когда читается: 3-й курс, 4 модуль
Формат изучения: с онлайн-курсом
Онлайн-часы: 36
Охват аудитории: для своего кампуса
Язык: английский
Кредиты: 3
Контактные часы: 6

Course Syllabus

Abstract

This course is about communication on various levels. Over these 9 weeks we will cover a number of theories, cases and applications in the field of communication science. We will start with the foundational concepts of communication theory, defining what the theory is and going through a number of approaches to communication itself.Each week you will have a test to check on your progress and understanding. We also have a final text in the end of the course and a little bit of writing. As Oscar Wilde said, if you cannot write, you cannot think. If you cannot think, others will do thinking for you. So we find writing and reflecting pretty important for our classes. Along the course we provide you with in-class materials: lecture presentations, articles and additional readings. If you really want to get into the topic, don’t avoid this extra work.Although a substantial part of this course is theory-based, communication theory has a very practical application.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • Communication is an fundamental process that creates and develops relationships, communities, societies. We communicate daily through various means and channels. In our globalized and increasingly interconnected world, communication skills are essential in both the personal and professional fields. Our goal is to provide you with a contextualisation and conceptualisation of communication processes that will allow you to hone your own communication skills — in other words, put theory into practice.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Understand the variety of approaches to communication and communication theory
  • Define the role of theory and the main stages of the theory building cycle
  • Be familiar with the main classifications of Communication science theories
Course Contents

Course Contents

  • 1. Introduction
  • 2. Interpersonal communication
  • 3. Group Communication
  • 4. PUBLIC RHETORIC AND PERSUASION
  • 5. MASS COMMUNICATION AND MEDIA EFFECTS
  • 6. Social Media
  • 7. Theories of PR
  • 8. CRITICAL THEORY IN COMMUNICATION
  • 9. THEORY GUIDED COMMUNICATION
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Incourse tests
  • non-blocking Peer-reviewed essay
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2023/2024 4th module
    Итоговая оценка – средняя арифметическая за все 10 тестов и итоговое эссе
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Croucher, S. M. (2016). Understanding Communication Theory : A Beginner’s Guide. New York: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1055331
  • Rosenberry, J., & Vicker, L. A. (2017). Applied Mass Communication Theory : A Guide for Media Practitioners. New York, NY: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1520920
  • Гавра, Д. П.  Основы теории коммуникации : учебник для вузов / Д. П. Гавра. — 2-е изд., испр. и доп. — Москва : Издательство Юрайт, 2023. — 231 с. — (Высшее образование). — ISBN 978-5-534-06317-2. — Текст : электронный // Образовательная платформа Юрайт [сайт]. — URL: https://urait.ru/bcode/511672 (дата обращения: 27.08.2024).
  • Основы теории коммуникации : учебник и практикум для вузов / Т. Д. Венедиктова [и др.] ; под редакцией Т. Д. Венедиктовой, Д. Б. Гудкова. — Москва : Издательство Юрайт, 2023. — 193 с. — (Высшее образование). — ISBN 978-5-534-00242-3. — Текст : электронный // Образовательная платформа Юрайт [сайт]. — URL: https://urait.ru/bcode/511855 (дата обращения: 27.08.2024).

Recommended Additional Bibliography

  • The Handbook of Media and Mass Communication Theory, edited by Robert S. Fortner, and P. Mark Fackler, John Wiley & Sons, Incorporated, 2014. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/hselibrary-ebooks/detail.action?docID=1650862.
  • Кожемякин Е. А. - Основы теории коммуникации - НИЦ ИНФРА-М - 2023 - ISBN: 978-5-16-006584-7 - Текст электронный // ЭБС ZNANIUM - URL: https://znanium.com/catalog/document?id=422082
  • Шарков, Ф. И. Коммуникология: основы теории коммуникации : учебник / Ф. И. Шарков. — Москва : Дашков и К, 2021. — 488 с. — ISBN 978-5-394-04366-6. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/229379 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.

Authors

  • FEDOROVA KSENIIA ALEKSANDROVNA