2024/2025





Ислам глобальный
Статус:
Майнор
Кто читает:
Институт классического Востока и античности
Где читается:
Факультет гуманитарных наук
Охват аудитории:
для всех кампусов НИУ ВШЭ
Преподаватели:
Алонцев Максим Альбертович
Язык:
английский
Кредиты:
5
Course Syllabus
Abstract
Islam is often thought to be the religion of the Middle East and North Africa, but the majority of the Muslim population, which is 1.8 billion people in total, lives elsewhere. Muslims are described in the Qur’an as a single ummah – the community of believers without any ethnic boundaries united by their faith in God, and obliged to follow the rules of the Divine Law. Nowadays some of the Muslim leaders still appeal to this concept, but is there something that really unites all the Muslims in the world except for the articles of faith? Most of the contemporary Muslims do not speak Arabic, using only memorised ritual formulas, nor do they live in single or certain neighbouring states anymore. Throughout its history, Islam has grown into the global phenomenon expressed in the plethora of practices, languages, and cultures.The module emphasises the ways in which Muslims construct their identities in global context while interacting with the different social, political and religious actors and institutions. How do they see the place of Islam in the different dimensions of their everyday life? What role should Islamic principles play in contemporary politics, ethics, and education? How do those principles interrelate with the “western” notions of religion, gender, or democracy and how does the “West” construct the images of “Islam”? Who can speak on behalf of Muslims and how does the question of authority transform in the digital age? This course will give the students valuable insights into the Islam as a complex and varied lived tradition and offer them an array of tools for the critical perception and analysis of contemporary Islamic discourses.
Learning Objectives
- Студент знает ключевую терминологию современного исламоведения
- Студент свободно оперирует важнейшими теориями, описывающими существование ислама в современном мире
- Студент определяет основные проявления модерности и глобальности в современных мусульманских обществах
Expected Learning Outcomes
- Интерпретировать основные теории о функционировании ислама в современном мире
- Владеть терминологическим аппаратом современного исламоведения
- Определять ключевые особенности бытования феномена глобального ислама
- Определять проявления модерности в общественных и культурных течениях современных мусульманских обществ
Course Contents
- Понятие «глобального ислама»
- Мусульманские литературы и модерность
- Мусульманское искусство и модерность
- Кинематограф в мусульманских сообществах
Assessment Elements
- Промежуточные тестированияВ ходе прохождения курса студенты выполнят 4 тестовых задания (3 по тематическим блокам и 1 итоговый), каждое из которых состоит из 10 вопросов. Оценка за элемент представляет собой среднее арифметическое всех оценок за тесты и не подлежит округлению. На последнем занятии студенты могут пересдать один из тестов по тематическим блокам (1–3 тесты), при этом оценка, полученная на пересдаче, будет считаться итоговой.
- Семинарские занятияСеминарские занятия проходят в 4 модуле. Перед семинарам студенты получают тематический план семинара, а также источники и/или литературу для подготовки. Оценка за элемент подытоживает работу студента на всех семинарских занятиях.
- ЭкзаменНа экзамене студенты делятся на группы. Каждой группе предлагается комплексно рассмотреть один из проблемных вопросов, затрагивающих основные темы курса. Каждый участник группы должен рассмотреть определенный аспект вопроса, предложив свою интерпретацию с опорой на содержание курса и релевантную научную литературу.
Interim Assessment
- 2024/2025 4th module0.25 * Промежуточные тестирования + 0.35 * Семинарские занятия + 0.4 * Экзамен
Bibliography
Recommended Core Bibliography
- Hallaq, W. B. . (DE-588)137837224, (DE-627)596142196, (DE-576)168056356, aut. (2001). Authority, continuity, and change in Islamic law Wael B. Hallaq.
- Hamdouni Alami, M. (2011). Art and Architecture in the Islamic Tradition : Aesthetics, Politics and Desire in Early Islam. London: I.B. Tauris. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=355531
- Hurvitz, N., & Alshech, E. (2017). Changing Islam, changing the world: contrasting visions within political Islam. Ethnic & Racial Studies, 40(12), 2077–2095. https://doi.org/10.1080/01419870.2017.1277029
- John R. Bowen. (2004). Beyond Migration: Islam as a Transnational Public Space. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsbas&AN=edsbas.940831F7
- Lapidus, I. M. . (DE-588)124445977, (DE-576)294175717. (2014). A history of Islamic societies / Ira M. Lapidus. New York: Cambridge University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edswao&AN=edswao.425657388
Recommended Additional Bibliography
- Hallaq, W. B. (2009). An Introduction to Islamic Law. Cambridge eText.
- Mirskii, G. I. (2003). “Political Islam” and Western Society. Russian Social Science Review, 44(3), 63. https://doi.org/10.2753/RSS1061-1428440363