Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.

  • A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Магистратура 2022/2023

Моделирование межкультурного диалога

Лучший по критерию «Полезность курса для Вашей будущей карьеры»
Лучший по критерию «Полезность курса для расширения кругозора и разностороннего развития»
Лучший по критерию «Новизна полученных знаний»
Направление: 45.04.02. Лингвистика
Когда читается: 2-й курс, 1-3 модуль
Формат изучения: с онлайн-курсом
Онлайн-часы: 20
Охват аудитории: для всех кампусов НИУ ВШЭ
Прогр. обучения: Иностранные языки и межкультурная коммуникация
Язык: английский
Кредиты: 6
Контактные часы: 30

Course Syllabus

Abstract

The course is aimed to explore the following issues: cultural diversity as a global factor of communication; intercultural dialogue as a social and cultural phenomenon; types and models of the intercultural dialogue; capacity-building for engaging in the intercultural dialogue; tolerance as the basic principle in the intercultural dialogue modelling; the intercultural dialogue ethics; education and training for the intercultural dialogue efficiency.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • The purpose of the discipline is the formation of students' competencies in building, modelling, monitoring and regulating intercultural dialogue with their ability and willingness to take corrective actions based on their knowledge and skills in the spheres of cultural differences, principles of cultural dialogue, factors and conditions of intercultural dialogue efficiency, intercultural ethics, sensitivity, trust, empathy, and tolerance.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Students acquire a multiple approach to conceptualizing the "dialogue" phenomenon, get a profound understanding of the “dialogicality” phenomenon, obtain the skills of analyzing the intercultural dialogue particularities
  • Students apply ethical thinking and ethical behaviour while modelling the intercultural dialogue
  • Students distinguish tolerance and intolerance in communication, analyze the roots of toleration and non-toleration, and can apply tolerant thinking and behaviour in interaction
  • Students develop competencies for the intercultural dialogue modelling appropriateness and efficiency
  • Students interpret the concept of diversity, analyze its types and can apply diversity strategies in communication
  • Students facilitate intercultural dialogue in different contexts and can assess its appropriateness and effectiveness
  • Students model prerequisites and outcomes of the intercultural dialogue with due consideration of goals in different settings and for different target audiences
Course Contents

Course Contents

  • Cultural diversity as a global factor of communication
  • Intercultural dialogue as a social and cultural phenomenon
  • Types and models of the intercultural dialogue
  • Capacity-building for engaging in the intercultural dialogue
  • Tolerance as the basic principle in the intercultural dialogue modelling
  • The intercultural dialogue ethics
  • Education and training for the intercultural dialogue efficiency
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Работа в аудитории
  • non-blocking Доклад-презентация по теме
  • non-blocking Анализ кейса
  • non-blocking online-курс
  • non-blocking Защита проекта
  • non-blocking Доклад (реферат)
  • non-blocking Защита индивидуального или группового проекта
  • non-blocking Онлайн-курс
  • non-blocking Анализ кейса
  • non-blocking Разработка проекта
  • non-blocking Текущая аудиторная работа
  • non-blocking Доклад (реферат)
  • non-blocking Защита индивидуального или группового проекта
  • non-blocking Онлайн-курс
  • non-blocking Анализ кейса
  • non-blocking Разработка проекта
  • non-blocking Текущая аудиторная работа
  • non-blocking Защита индивидуального или группового проекта
  • non-blocking Доклад (реферат)
  • non-blocking Онлайн-курс
  • non-blocking Анализ кейса
  • non-blocking Разработка проекта
  • non-blocking Текущая аудиторная работа
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2022/2023 3rd module
    0.1 * online-курс + 0.1 * Доклад-презентация по теме + 0.15 * Работа в аудитории + 0.25 * Защита проекта + 0.1 * Анализ кейса
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Handbook of intercultural training, , 2004
  • Intercultural and multicultural education : enhancing global interconnectedness, , 2011
  • Intercultural communication : a contextual approach, Neuliep, J. W., 2015
  • Intercultural communication : building a global community, Patel, F., 2011
  • Intercultural communication : globalization and social justice, Sorrells, K., 2013
  • Межкультурный диалог : лекции по проблемам межэтнического и межконфессионального взаимодействия, Савинова, О. Н., 2003
  • Многоликая глобализация : культурное разнообразие в современном мире, Бергер, П. Л., 2004
  • Толерантность (введение в проблему) : учеб. - метод. пособие, Бондырева, С. К., 2011
  • Толерантность и образование: современные проблемы формирования толерантного сознания, Перцев, А. В., 2006
  • Толерантность как культурная, политическая, лингвистическая проблема : (анализ материалов СМИ и политического дискурса) : монография, , 2017

Recommended Additional Bibliography

  • "Белая книга" по межкультурному диалогу : "Жить вместе в равном достоинстве", , 2009
  • Intercultural communication in the global workplace, Beamer, L., 2008

Authors

  • BAKULEV ALEKSEI VALENTINOVICH
  • MOSHNYAGA ELENA VIKTOROVNA