Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.

  • A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
2024/2025

Грамматика неевропейского языка

Статус: Маго-лего
Когда читается: 3, 4 модуль
Охват аудитории: для своего кампуса
Язык: русский
Кредиты: 6

Программа дисциплины

Аннотация

The course provides a brief introduction to the sociolinguistic situation of a language, describes different aspects of its grammar, from phonetics to lexicon, focusing on those features that represent typological interest, and ends with reading natural texts, both in classroom and as final control.
Цель освоения дисциплины

Цель освоения дисциплины

  • The course provides a brief introduction to the sociolinguistic situation of a language, describes different aspects of its grammar, from phonetics to lexicon, focusing on those features that represent typological interest, and ends with reading natural texts, first as home assignment and then in the classroom. This course is introductive and has no prerequisites. It giges the students a chance to improve their research skills dealing with an "exotic" language.
Планируемые результаты обучения

Планируемые результаты обучения

  • The students are able to create a list of 3-5 specific lexical phenomena of the language in focuse. They are able to identify 2-5 typologicaly interesting lexical groups of the language in focuse.
  • The students are able to interpret and to draw syntactic trees for sentences in the language in focuse.
  • The students are able to read and interpret glosses of the texts in the language in focuse. They are able to write glosses for such texts.
  • The students are able to reproduce a list of sociolinguistic features of the language in focuse.
  • The students are able to transcribe texts in the language in focuse and read the transcriptions. They are able to recognize and prononce sounds specific for the language in focuse
Содержание учебной дисциплины

Содержание учебной дисциплины

  • Sociolinguistic setting and phonetics.
  • Morphonology and morphology
  • Syntax and discourse
Элементы контроля

Элементы контроля

  • неблокирующий Morphological analysis of a text in language 1
  • неблокирующий Morphological analysis of a text in language 2
  • неблокирующий Morphological analysis of a text in language 3
  • неблокирующий Morphological analysis of a text in language 4
Промежуточная аттестация

Промежуточная аттестация

  • 2024/2025 4th module
    Tha final grade consists of the grades for each language: Final Grade = 2/9 * Language 1 + 2/9 * Language 2 + 2/9 * Language 3 + 1/3 * Language 4 The grade for each language is the average of the assignments in that language
Список литературы

Список литературы

Рекомендуемая основная литература

  • Introducing language typology, Moravcsik, E. A., 2013
  • Introducing sociolinguistics, Meyerhoff, M., 2019
  • Understanding morphology, Haspelmath, M., 2013

Рекомендуемая дополнительная литература

  • Language typology and syntactic description. Vol.1: Clause structure, , 2008
  • Language typology and syntactic description. Vol.2: Complex constructions, , 2008
  • Language typology and syntactic description. Vol.3: Grammatical categories and the lexicon, , 2008

Авторы

  • Наккарато Мария Кьяра
  • Рыжова Дарья Александровна
  • Дьячкова Анна Евгеньевна
  • Стенин Иван Андреевич