Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.

  • A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
2024/2025

Введение в бизнес-статистику с использованием R

Статус: Маго-лего
Когда читается: 1 модуль
Охват аудитории: для своего кампуса
Язык: русский
Кредиты: 3

Программа дисциплины

Аннотация

Statistical processing of data and visualisation of the results of analysis is an inevitable stage of working with data obtained in various fields of natural sciences, sociology, psychology or economics. In this course we will go through the basics of statistics and learn the basics of the statistical programming language R. We will teach you how to use visualisation tools (charts, graphs, etc.) flexibly to make the results of analysis as accessible and understandable as possible. You will learn how to calculate basic descriptive statistics: median and quantiles, mean and standard deviation. You will be introduced to the principles of using theoretical distributions of statistics to construct confidence intervals and test hypotheses (using the t-criterion as an example). Finally, we will discuss the difficulties encountered in multiple hypothesis testing and teach you how to overcome them.
Цель освоения дисциплины

Цель освоения дисциплины

  • -
Планируемые результаты обучения

Планируемые результаты обучения

  • understand and apply basic statistical concepts relevant to business
  • utilize R for data manipulation, analysis, and visualization
  • interpret statistical outputs and communicate findings effectively
  • conduct hypothesis testing and regression analysis
  • make data-driven decisions based on statistical evidence
Содержание учебной дисциплины

Содержание учебной дисциплины

  • 1. Origins of Data
  • 2. Preparing Data for Analysis
  • 3. Exploratory Data Analysis
  • 4. Comparison and Correlation
  • 5. Generalizing from Data
  • 6. Testing Hypotheses
  • 7. Simple Regression
  • 8. Complicated Patterns and Messy Data
  • 9. Generalizing Results of a Regression
  • 10. Multiple Linear Regression
  • 11. Modeling Probabilities
  • 12. Regression with Time Series Data
Элементы контроля

Элементы контроля

  • неблокирующий Quizzes
  • неблокирующий Final Test
Промежуточная аттестация

Промежуточная аттестация

  • 2024/2025 1st module
    0.6 * Final Test + 0.4 * Quizzes
Список литературы

Список литературы

Рекомендуемая основная литература

  • Fraser C. Business statistics for competitive advantage with Excel 2016: basics, model building, simulation and cases. New York, NY: Springer Science+Business Media, 2016. 475 с.

Рекомендуемая дополнительная литература

  • Groebner, David, et al. Business Statistics, EBook, Global Edition, Pearson Education, Limited, 2018. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/hselibrary-ebooks/detail.action?docID=5186156.

Авторы

  • Бродская Наталья Николаевна
  • Кислицын Дмитрий Викторович