Бакалавриат
2024/2025
Предпринимательство
Статус:
Курс обязательный (Управление цифровым продуктом)
Направление:
38.03.05. Бизнес-информатика
Где читается:
Высшая школа бизнеса
Когда читается:
3-й курс, 2, 3 модуль
Формат изучения:
без онлайн-курса
Охват аудитории:
для своего кампуса
Преподаватели:
Строганов Игорь Алексеевич
Язык:
английский
Кредиты:
4
Контактные часы:
40
Course Syllabus
Abstract
This course is about entrepreneurship both from an economics and practitioners angle and shows
how economics and environment analysis can contribute to our understanding of entrepreneurship as an important part of business and society ecosystem. The course also sheds
light on the societal impact of entrepreneurship and its utility for economic development. It further
provides practical elements such as developing business models, designing market research
frameworks, product development cycles, resources and competence management and raising seed capital.
Learning Objectives
- The purpose of the discipline "Entrepreneurship" is to develop students' understanding of how to create, develop and manage a commercial or social project, as well as to familiarize students with the tools, practical knowledge and skills necessary in the framework of entrepreneurial activity, as well as methods of external and internal analysis, required by this profession.
Expected Learning Outcomes
- Students analyze external and internal environment of entrepreneur and customer
- Students use elements of the entrepreneurial process: feasibility analysis and business plan communication
- Students identify and evaluate opportunities in external in internal environment
- Students create business ideas using right methodologies
- Students search for and evaluate opportunities; they create teams, using methods of resource allocation and team building
- Students use right methods to create and exploit innovations to create sustainable competitive advantage
- Students analyze purpose and limitations of organizational structures
- Students formulate and produce working business models to exploit opportunities
- Students calculate unit economy of an entreprize and a startup firm
Course Contents
- The History of Entrepreneurship.
- Economics of entrepreneurship and entrepreneurial ecosystem.
- Business Models & Ideation.
- Elements of a business model: Value Proposition (VP) & Unique Selling Proposition (USP).
- Elements of a business model: Key Partners, Alliances & Key Activities.
- Customer development and customer relationship.
- Resources and competence management.
- Innovations management in entrepeneurship.
- Social entrepreneuship.
- Cross-cultural issues of entrepreneuship.
Assessment Elements
- written work
- Group project
- Activity
- ExamExamination is done in a form of answering open questions, related directly to the course.
Interim Assessment
- 2024/2025 3rd module0.1 * Activity + 0.4 * Exam + 0.3 * Group project + 0.2 * written work
Bibliography
Recommended Core Bibliography
- Лапуста, М. Г. Предпринимательство : учебник / М.Г. Лапуста. — Изд. испр. — Москва : ИНФРА-М, 2024. — 384 с. + Доп. материалы [Электронный ресурс]. — (Высшее образование). - ISBN 978-5-16-019212-3. - Текст : электронный. - URL: https://znanium.ru/catalog/product/2084148
Recommended Additional Bibliography
- Alpina - 19985 - Б.Дорф; М. Мурзаков; С.Бланк - Стартап: Настольная книга основателя - 9785961433845 - Альпина Паблишер - 2020 - https://hse.alpinadigital.ru/audio/19985
- Alpina - 21743 - М. Мурзаков; С.Бланк - Четыре шага к озарению: Стратегии создания успешных стартапов - 9785961439748 - Альпина Паблишер - 2020 - https://hse.alpinadigital.ru/audio/21743
- Blinova, E. A. Innovative Entrepreneurship : учебное пособие / E. A. Blinova. — Самара : Самарский университет, 2022. — 68 с. — ISBN 978-5-7883-1752-6. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/336587 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.
- Thomas N. Duening, Robert A. Hisrich, & Michael A. Lechter. (2020). Technology Entrepreneurship : Taking Innovation to the Marketplace. Academic Press.
- Интернет-предпринимательство : практика применения дизайн-мышления в создании проекта, , 2022
- Международное предпринимательство : учебное пособие, Кратко, И. Г., 2023
- Предпринимательство и стартапы : практическое руководство / М. Андриссен, С. Бланк, Т. Батлер [и др.]. - Москва : Альпина Паблишер, 2023. - 156 с. - ISBN 978-5-9614-7479. - Текст : электронный. - URL: https://znanium.ru/catalog/product/2138707
- Предпринимательство и стартапы, , 2023
- Шагеев, Д. А., Методы принятия управленческих решений и методы исследования в менеджменте : учебник / Д. А. Шагеев. — Москва : КноРус, 2021. — 301 с. — ISBN 978-5-406-08136-5. — URL: https://book.ru/book/939138 (дата обращения: 27.08.2024). — Текст : электронный.