Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.

  • A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
2024/2025

Мировая экономика: изменения после кризиса 2008-2009 гг.

Статус: Маго-лего
Когда читается: 1, 2 модуль
Охват аудитории: для всех кампусов НИУ ВШЭ
Язык: русский
Кредиты: 6

Программа дисциплины

Аннотация

This course aims to make graduate students familiar with the major concepts, factual materials and debates in global transformational processes since the last quarter of the 20th century. The course is aimed to develop the students’ comprehension of the complexity of the global socio-economic transformations for roughly four decades. On the one hand, in this period of history we observe a great success of development policies and technological changes. On the other hand, crisis and commodity price fluctuations, Great Moderation and Great Recession were in the center of events. This course’s focus is also on the comparison of three main types of economic systems: Anglo-Saxon, Continental and Asian by now. The course covers many issues to compare legal systems, corporate governance, financial market, energetic systems, human capital, inequality, social policies, etc. Special attention is paid to corruption and organized crime
Цель освоения дисциплины

Цель освоения дисциплины

  • To make graduate students familiar with the major concepts, factual materials and debates in global transformational processes since the last quarter of the 20th century.
  • To develop the students’ comprehension of the complexity of the global market, socio-economic complexities of transformation for roughly four decades.
Планируемые результаты обучения

Планируемые результаты обучения

  • Able to learn, to acquire new knowledge and skills.
  • can assess and revise the experience, to cogitate professional and social activity
  • can work with the information: to find, assess and use the necessary information from different sources
  • The student is able to assess and revise the experience, to cogitate professional and social activity
  • The student is able to learn, to acquire new knowledge and skills
  • The student is able to learn, to acquire new knowledge and skills.
  • The student is able to work with the information: to find, assess and use the necessary information from different sources
Содержание учебной дисциплины

Содержание учебной дисциплины

  • Global context: historical, economic and legal perspectives
  • Economic Growth and Development
  • Russian economic system
  • Industries and markets of the global economy
  • Countries and country groups: crucial development features
  • Social and political controversies in the global economy
Элементы контроля

Элементы контроля

  • неблокирующий Essay and presentation
  • неблокирующий Final exam
  • неблокирующий Presence and participation in discussions
Промежуточная аттестация

Промежуточная аттестация

  • 2024/2025 2nd module
    0.4 * Essay and presentation + 0.3 * Final exam + 0.3 * Presence and participation in discussions
Список литературы

Список литературы

Рекомендуемая основная литература

  • Grossmann, V. (2005). Helpman, E.: The Mystery of Economic Growth. Journal of Economics, 85(3), 297–300. https://doi.org/10.1007/s00712-005-0116-z
  • Таранов Петр Владимирович, Попова Лариса Хачатуровна, & Куликова Ирина Викторовна. (2019). Мировая Экономика И Особенности Ее Глобализации. Государственное и Муниципальное Управление, (1), 146. https://doi.org/10.22394/2079-1690-2019-1-1-146-150

Авторы

  • Тюшкевич Юлия Андреевна
  • Курдин Александр Александрович
  • Судакова Юлия Михайловна