Marina V. Matetskaya
- Associate Professor:HSE Campus in St. Petersburg / St.Petersburg School of Economics and Management / Department of Management
- Marina V. Matetskaya has been at HSE University since 2011.
Education and Degrees
- 2007
Candidate of Sciences* (PhD)
St Petersburg State University - 2003
Degree
St Petersburg State University
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
Young Faculty Support Programme (Group of Young Academic Professionals)
Category "Future Professoriate" (2012)
Category "New Lecturers" (2009-2011)
Courses (2023/2024)
- Art Management (Minor; St.Petersburg School of Economics and Management; 1, 2 module)Rus
- General Management (Bachelor’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 3 module)Eng
- Marketing in the arts and creative industries (Minor; St.Petersburg School of Economics and Management; 3, 4 module)Rus
- Research Seminar “Preparation and Discussion of a Master’s Thesis” (Master’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 2 year, 2-4 module)Eng
- Past Courses
Courses (2022/2023)
- Creative Technologies in Art (Minor; St.Petersburg School of Economics and Management; 1, 2 module)Eng
- Event Management (Minor; St.Petersburg School of Economics and Management; 3, 4 module)Eng
- Mentor`s Seminar "Arts and Culture Management" (Master’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 1 year, 1-4 module)Eng
- Research Seminar "Analysis, Interpretation and Presentation of Study Results" (Master’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 2 year, 2, 3 module)Eng
- Research Seminar "Methods of Data Collection" (Master’s programme; St.Petersburg School of Economics and Management; 2 year, 1 module)Eng
Conferences
- 2023
XIII Петербургский международный образовательный форум (Санкт-Петербург). Presentation: «Креативные индустрии: векторы развития и подготовка кадров»
Международный научный форум «Медиа в современном мире. 62 Петербургские чтения» (Санкт-Петербург). Presentation: Актуальные инструменты коммуникации с посетителями в креативных проектах (на примере проектов ГМЗ «Царское Село»)
Publications32
- Book Лебедева Т. В., Матецкая М. В., Трабская Ю. Г. Креативные индустрии: коммуникационные и организационно-правовые модели Учебно-методическое пособие / Под общ. ред.: М. В. Матецкая. СПб. : ООО «Издательство «Левша. Санкт-Петербург», 2023.
- Book Матецкая М. В., Максимова А. Б., Кузьмина К. А., Худякова М. А. КАК СОЗДАТЬ СВОЙ МУЗЕЙ. МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ по созданию и работе частных музеев подготовлены по результатам проекта «Свой музей» / Под общ. ред.: М. В. Матецкая. СПб. : Левша-Санкт-Петербург, 2021.
- Article Максимова А. Б., Матецкая М. В., Типикина А. А., Кузьмина К. А., Кузьмичева Д. Н. Проект «Свой музей» и частные музеи Ленинградской области: Предварительные результаты исследования // Музей. Памятник. Наследие. 2020. Т. 1. № 7. С. 25-38.
- Book Matetskaya M. V., Грачева О. Б., Святуненко А. Е. Duxbury, N., and G. Richards. A Research Agenda for Creative Tourism. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing. Publisher: Edward Elgar Publishing, 2019. Edward Elgar Publishing, 2019. doi
- Book Матецкая М. В., Кузьмина К. А., Тихомирова О. Г. Предпринимательство в креативных индустриях / Рук.: К. А. Кузьмина. СПб. : ИД "Петрополис", 2018.
- Chapter Matetskaya M. V., Dedova M. Exploring the Effects of Cultural Events: Use of the Creative Atmosphere Concept for Sustainable Tourism, in: Sustainability in Tourism and Regional Development. Cambridge Scholars Publishing, 2017. Ch. 2. P. 25-45.
- Chapter Матецкая М. В., Гордин В. Э., Дедова М. А. Исследование внешних эффектов культурных событий и методы их оценки // В кн.: Культура в фокусе научных исследований: по материалам конференции памяти Б.Ю. Сорочкина. Сборник статей. М. : Государственный институт искусствознания, 2017. С. 136-165.
- Article Matetskaya M. V. Education programmes for entrepreneurs in the creative industries in St. Petersburg // Entrepreneurship and Sustainability Issues. 2015. Vol. 3. No. 1 . P. 66-73.
- Book Боровская И. Л., Дедова М. А., Матецкая М. В., Трабская Ю. Г. КРЕАТИВНОСТЬ В ГАСТРОНОМИИ: ТЕНДЕНЦИИ И ПРАКТИКИ / Науч. ред.: В. Э. Гордин, Ю. Г. Трабская. СПб. : Левша-Санкт-Петербург, 2015.
- Chapter Matetskaya M. V., Gordin V. E., Sashchenko Anna. Education and Creative Industries: how to overcome the gap. The case of St. Petersburg, in: Beyond frames. Dynamics between the creative industries, knowledge institutions and the urban context. Delft : Eburon Academic Publishers, 2014. P. 201-209.
- Chapter Gordin V. E., Matetskaya M. V., Dedova M. New Life of New Holland in a Classical City, in: Creative districts around the world. Celebrating the 500th anniversary of Bairro Alto. CELTH and Academy for Leisure, NHTV, Breda University of Applied Sciences, 2014. P. 93-97.
- Article Матецкая М. В., Дедова М. А. Актуальные подходы к оценке прямых и косвенных эффектов культурных событии // Журнал Новой экономической ассоциации. 2014. Т. 4. № 24. С. 190-194.
- Chapter Кузьмина К. А., Матецкая М. В. Брендинг территорий и брендинг дестинаций: общее и особенное // В кн.: Гастрономические бренды дестинаций: подходы и применение / Науч. ред.: В. Э. Гордин, Ю. Г. Трабская. СПб. : Левша-Санкт-Петербург, 2014. Гл. 1. С. 6-23.
- Chapter Гордин В. Э., Матецкая М. В., Сащенко А. М. Модернизация системы образования в целях развития творческих индустрий в России // В кн.: Современные модели развития культурных индустрий в регионах России / Науч. ред.: М. Л. Магидович. СПб. : РГПУ им. А.И. Герцена, 2014. С. 246-253.
- Chapter Матецкая М. В. Построение бренда территорий на основе событийной составляющей // В кн.: Гастрономические бренды дестинаций: подходы и применение / Науч. ред.: В. Э. Гордин, Ю. Г. Трабская. СПб. : Левша-Санкт-Петербург, 2014. С. 109-119.
- Chapter Матецкая М. В., Хорева Л. В. Социальные и экономические аспекты диссеминации культурных ценностей. // В кн.: Культура и гигиена 2. Работа продолжается. Будапешт : Каирос, 2014. С. 91-117.
- Article Gordin V. E., Matetskaya M. V. Creative tourism in Saint Petersburg: the state of the art // Journal of Tourism Consumption and Practice. 2012. Vol. 4. No. 2. P. 55-77.
- Chapter Хорева Л. В., Матецкая М. В. Взаимодействие организаций культурного наследия и творческих индустрий: импульс развития сферы культуры (по материалам экспертного опроса) // В кн.: Культурное наследие и творческие индустрии: время, место, действие. Сборник трудов сотрудников Лаборатории экономики культуры Санкт-Петербургского филиала Национального исследовательского университета "Высшая школа экономики" / Науч. ред.: В. Э. Гордин. СПб. : Левша-Санкт-Петербург, 2012. Гл. 3. С. 90-109.
- Article Матецкая М. В. Концепция отрасли культуры в научных исследованиях: обзор основных подходов и методик оценки // Журнал Новой экономической ассоциации. 2012. № 2. С. 128-131.
- Book Креативные индустрии в городе: вызовы, проекты и решения. Сборник научных статей студентов и преподавателей НИУ ВШЭ / Отв. ред.: Ю. О. Папушина, М. В. Матецкая. СПб. : Левша-Санкт-Петербург, 2012.
- Chapter Матецкая М. В. Подходы и методики оценки культурных индустрий: социально-экономические аспекты // В кн.: Креативные индустрии в городе: вызовы, проекты и решения. Сборник научных статей студентов и преподавателей НИУ ВШЭ / Отв. ред.: Ю. О. Папушина, М. В. Матецкая. СПб. : Левша-Санкт-Петербург, 2012. С. 104-121.
- Article Gordin V. E., Matetskaya M. V. Culture and Local Development: the Interaction of Cultural Heritage and Creative Industries // Coactivity: Philosophy, Communication. 2011. Vol. 19. No. 2. P. 47-59.
- Article Гордин В. Э., Матецкая М. В., Хорева Л. В. Диссеминация культурных ценностей и продуктов: коммерческий и некоммерческий подходы // Известия Санкт-Петербургского университета экономики и финансов. 2011. № 4. С. 42-50.
- Chapter Матецкая М. В., Кулева М. И. Культура реальная и виртуальная: к проблеме информационного аспекта развития организаций культуры // В кн.: Город меняющийся: траектории развития и культурные пространства / Отв. ред.: Ю. О. Папушина; науч. ред.: Л. Е. Зиновьева. Пермь : Пермский филиал НИУ ВШЭ, 2011. С. 96-105.
- Chapter Гордин В. Э., Матецкая М. В., Хорева Л. В. Сохранение и развитие культурного наследия в территориальных сообществах как база развития культурного туризма // В кн.: XI международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: В 3 кн. Кн. 1. / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. Кн. 1. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2011. С. 397-403.
- Chapter Бойцова Н. Д., Матецкая М. В. Творческие индустрии Китая: основные перспективы социальной трансформации // В кн.: Ex professо: со знанием дела. Альманах студенческих исследовательских работ факультета менеджмента НИУ ВШЭ в Санкт-Петербурге / Под общ. ред.: А. Г. Санина. Вып. 1. СПб. : НИУ ВШЭ (Санкт-Петербург), 2011. С. 131-136.
- Article Матецкая М. В. Творческие индустрии: перспективы социально-экономической трансформации // Вестник Института экономики Российской академии наук. 2011. № 3. С. 192-206.
- Article Gordin V. E., Matetskaya M. V. Cultural resources observing as basis for cultural tourism (The case of Saint-Petersburg, Russia) // Boletin Gestión Cultural. 2010. Vol. 1. No. 19. P. 5-26.
- Chapter Матецкая М. В., Гордин В. Э. Культурные кластеры как генераторы инноваций в развитии туризма в дестинации // В кн.: Роль туризма в модернизации экономики российских регионов. Сборник научных статей по материалам международной научно-практической конференции, 8-10 июня 2010 г., Петрозаводск, Кондопога / Отв. ред.: Т. Кодолова. Петрозаводск : Карельский научный центр РАН, 2010. С. 195-199.
- Chapter Матецкая М. В. Основные направления влияния культурного капитала на экономический рост // В кн.: X Международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: в 3 кн. / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. Кн. 3. М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2010. С. 137-145.
- Chapter Гордин В. Э., Матецкая М. В. Культурный туризм как стратегия развития города: поиск компромиссов между интересами местного населения и туристов // В кн.: Санкт-Петербург: Многомерность культурного пространства: Сборник материалов научно-практического форума Вып. 2. СПб. : Левша-Санкт-Петербург, 2009.
- Book Гордин В. Э., Матецкая М. В. Культурный туризм как стратегия развития города: поиск компромиссов между интересами местного населения и туристов. СПб. : Левша-Санкт-Петербург, 2008.
Two Qualifications, Projects with 18 Companies, and Studies in English: The Unique Advantages of the International Bachelor's in Business and Economics
The International Bachelor's in Business and Economics opened at HSE University-St Petersburg a year ago. The programme offers English-taught studies in both economics and management at the same time. It is supported by corporate partners: VK, Gazprom, Sberbank, and others. Victor Krakovich, Academic Supervisor of the programme, explains how the educational process in the programme is structured.
Students of 'International Bachelor’s in Business and Economics' to Analyse Products of Partner-Companies
For two months, first-years will work closely with the programme's partners. Among them are VK, 'Gazprom', 'Sberbank', Tele2, 'Business Solutions and Technologies', 'Technologies of trust', Kept, 'Samolet', Setl City, 'Geropharm', 'Northern Capital Gateway', Alexandrinsky Theatre, Fabergé Museum, 'Bookvoed' and many others. This is the first fieldwork for students. The projects presentation will take place at the end of May.
Cultural Events in Economic Reflection
From July 7 – 13, 2014, the Laboratory of Economics of Culture at the HSE in St. Petersburg held an International Summer School "Impacts of Cultural Events on Small and Medium-size Art-oriented Towns" (ICE – SMART). This was the first summer school organized as part of the master’s programme "Experience Economy: Hospitality and Tourism Management".
An Academic Approach to Cultural Tourism
The International Summer School, ‘Impacts of Cultural Events on Small and Medium-size Art-oriented Towns,’ has begun. Participants of the School include alumni of the Experience Economy: Hospitality and Tourism Management Master’s Programme, undergraduates and graduate students of HSE’s Moscow campus, as well as students, young lecturers and researchers from various universities in Poland, Slovenia, Kyrgyzstan, South Africa, and Japan.