Текич Желько
- Профессор: Высшая школа бизнеса / Департамент бизнес-информатики
- Начал работать в НИУ ВШЭ в 2021 году.
- Научно-педагогический стаж: 3 года.
Oбразование и учёные степени
Достижения и поощрения
- Благодарность Высшей школы бизнеса НИУ ВШЭ (август 2024)
Надбавка за публикацию в журнале из Списка А (и приравненном к нему научном издании) (2024–2025, 2023–2024)
Надбавка за публикацию в международном рецензируемом научном издании (2022–2023)
Лучший преподаватель — 2021
Научный руководитель диссертационных исследований
- 1Леонтьев Д. Д. Роль искусственного интеллекта в управлении инновациями (aспирантура: 3-й год обучения)
Учебные курсы (2024/2025 уч. год)
- AI in business: technologies and solutions (Маго-лего; 1, 2 модуль)Анг
- AI in business: technologies and solutions (Магистратура; где читается: Высшая школа бизнеса; 2-й курс, 1, 2 модуль)Анг
- Open Innovations (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 4-й курс, 1, 2 модуль)Анг
- Career Guidance Seminar "Managerial profession in the modern world" (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 1-й курс, 1, 2 модуль)Анг
- Технологическое предпринимательство (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 4-й курс, 2 модуль)рус
- Архив учебных курсов
Учебные курсы (2023/2024 уч. год)
- Internet Entrepreneurship (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 4-й курс, 3 модуль)Анг
- Научно-исследовательский семинар "Информационная бизнес-аналитика" (Магистратура; где читается: Высшая школа бизнеса; 1-й курс, 2, 3 модуль)рус
- Open Innovations (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 4-й курс, 1, 2 модуль)Анг
- Technological Entrepreneurship (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 4-й курс, 2 модуль)Анг
Учебные курсы (2022/2023 уч. год)
- Internet Entrepreneurship (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 4-й курс, 2 модуль)Анг
- Open Innovations (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 4-й курс, 1, 2 модуль)Анг
- Technologies and Innovations: permissive changes management (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 4-й курс, 1 модуль)Анг
- Technological Entrepreneurship (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 4-й курс, 2 модуль)Анг
Учебные курсы (2021/2022 уч. год)
- Technology and Innovation: Managing Disruptive Change (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 4-й курс, 1 модуль)Анг
- Technological Entrepreneurship (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 4-й курс, 3 модуль)Анг
Учебные курсы (2020/2021 уч. год)
- Интернет-предпринимательство (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 3-й курс, 4 модуль)рус
- Entrepreneurship (Бакалавриат; где читается: Высшая школа бизнеса; 3-й курс, 1, 2 модуль)Анг
Гранты
The Skoltech1Million Entrepreneurial Challenge, (2020-2022) MIT - Skoltech Next Generation Program, budget: ~$500.000; Skoltech PL Zeljko Tekic, MIT PL Douglas Hart
Technological Domain Formation, MIT Skoltech Seed Fund; one-year project; MIT PI: Christopher L. Magee, Institute for Data, Systems and Society; Skoltech co-PI: Zeljko Tekic.
Extracting and Employing IP Constraints in the Space of Design Alternatives, MIT Skoltech Seed Fund; one-year project; MIT PI: Warren Seering, Department of Mechanical Engineering; Skoltech co-PI: Zeljko Tekic
Mastering innovation in Serbia through development and implementation of interdisciplinary post-graduate curricula in innovation management; Project No 544278-TEMPUS-1-2013-1-RS-TEMPUS-JPCR; European Commission; 2013-2016; TEMPUS; budget: 950.000 Euro; the author of the project and its coordinator (while at University of Novi Sad);
Fostering Students’ Entrepreneurship and Open Innovation in University-Industry Collaboration – Idea Lab; Project No 544373-TEMPUS-1-2013-1-RS-TEMPUS-JPHES; European Commission; 2013-2016; TEMPUS; budget: 900.000 Euro; the author of the project and project coordinator assistant (while at University of Novi Sad)
Friend to Understand, European Researchers' Night; Project No: 633396; European Commission; 2014-2015; Horizon 2020; budget: 90.000 Euro; the author of the project and its coordinator (while at University of Novi Sad).
Опыт работы
В настоящее время:
Доцент департамента бизнес-информатики Высшей школы бизнеса НИУ ВШЭ
2014 – 2021 Доцент, Сколковский институт науки и технологий
2017 (Mar – June) Visiting Researcher, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, US; Department of Mechanical Engineering (host: Professor Warren Seering)
2015 (Sep – Oct) Visiting Assistant Professor Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, US; Skoltech-MIT Initiative (host: Professor Douglas Hart);
2013 – 2014 Assistant Professor, University of Novi Sad, Faculty of Technical Sciences, Department of Industrial Engineering and Engineering Management; Novi Sad, Serbia
2008 – 2010 Junior Engineer, RT-RK Institute for Computer Based Systems, Novi Sad, Serbia
2008 – 2013 Teaching Assistant, University of Novi Sad, Faculty of Technical Sciences, Department of Industrial Engineering and Engineering Management; Novi Sad, Serbia
Информация*
- Общий стаж: 3 года
- Научно-педагогический стаж: 3 года
- Преподавательский стаж: 3 года
Research topics for potential students (VKR + PhD)
Topics of interest for potential BSc/BA/MSc/MA/PhD students for 2022/23
Basic rules:
- I am interested in supervising academic research projects of students with ambition to publish results of their thesis, that is:
- BSc students who want to apply for competitive MSc program in Russia or abroad, and
- MSc students who want to apply for competitive PhD program in Russia or abroad.
- For MSc students, there is an option to continue PhD research under my supervision.
- I am not interested in supervising consultancy projects.
- I am not able to supervise research work in Russian.
- If you do not want to read academic literature, including journal articles, please do not apply to work with me.
- I will not approve any topic or accept student without having a short interview. Thus, it is crucially important to send me short email with your CV, 5 sentences explaining topic - what you want to do, and 5 sentences explaining motivation – why you want to work on specific topic and why with me.
Open Innovation in Russia
For all Open innovation topics, please read this call for papers: www.emeraldgrouppublishing.com/calls-for-papers/open-innovation-adoption-challenges-and-firm-performance-insights-emerging-markets
Topic 1: Open innovation in Russia – Case study of company X / This is seen as case study research focused on a company that uses open innovation and you have access to people, to do some number (more than 5) interviews. There can be several students working on this topic (on different companies, of course).
Topic 2: Open innovation in Russia – quantitative analysis / This topic asks for developing questionnaire and collecting data about open innovation in multiple companies (at least 50).
Topic 3: Open innovation in Russia – analyzing co-patenting in Russia / This topic asks for working with patent data from Rospatent database.
Topic 4: Open innovation in Russia – analyzing corporate accelerators / This topic can be approached as quantitative or qualitative study.
Topic 5: Open innovation in Russia – analyzing hackathons / Who, why, how – from company and / or individual perspective.
Google Trends (or Yandex Keyword)
All topics in this group ask for strong mathematical and programing knowledge. Ability to work with Google trends is crucial. Please see this paper for basic understanding: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1659302
Topic 1: Identifying hype using google trends data – application to startups
Topic 2: Analyzing Startup Accelerator Programs’ Impact on Startups’ Growth: application of google trends data (extending existing work)
Topic 3: Big data analytics in high stake decision forecasting – application of google trends / See full description here: www.sciencedirect.com/journal/technological-forecasting-and-social-change/about/call-for-papers (scroll down for this call)
Topic 4: Using Google Trends Data for Analyzing Startups (your ideas, based on the paper above)
AI in Business
Topic 1: How is AI changing the way companies manage their innovation process?
- How AI may be seen and considered in the innovation context? What generic new technology affordances are enabled by AI and how do they influence innovation trajectories and outcomes?
- How innovation managers evaluate the future importance of AI applications at various innovation tasks along the idea-to-launch process?
- What are preferred implementation patterns of AI-based innovation management relative to organizational context such as company size, degree of maturity, skill sets, and AI affinity?
Topic 2: Artificial Intelligence and Corporate Social Responsibility / for context, please see: https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-management-and-organization/announcements/call-for-papers/artificial-intelligence-and-corporate-social-responsibility
Application of LDA-Based Topic Modeling
Topic 1: Analysis of Knowledge Domains and Skill Sets required by Russian market Using LDA-Based Topic Modeling / This topic asks for knowledge of Latent Dirichlet Allocation (LDA), a technique for topic modeling / for inspiration and context, please see: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/8742548
Topic 2: Mapping technology trends in an industry (e.g., automotive industry) – using patent data and LDA-Based Topic Modeling / This topic asks for knowledge of Latent Dirichlet Allocation (LDA), a technique for topic modeling / for inspiration and context, please see: www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0376042121000324
Topic 3: Evolution of companies’ ESG / Sustainability strategies – topic modeling approach / This topic asks for knowledge of Latent Dirichlet Allocation (LDA), a technique for topic modeling.
ESG / Sustainability
Topic 1: Sustainability: New insights into the role of information systems and digitization / for details and context, please see: www.sciencedirect.com/journal/international-journal-of-information-management/about/call-for-papers (scroll down for this call)
Открытые инновации в России: студенты Высшей школы бизнеса НИУ ВШЭ обсудили кейс МТС
30 ноября в Высшей школе бизнеса НИУ ВШЭ состоялся семинар, посвященный практике открытых инноваций в России. С докладом выступил Дмитрий Курин, директор по открытым инновациям и инвестициям МТС, председатель академического совета магистерской программы ВШБ «Бизнес-аналитика и системы больших данных». В рамках встречи студенты разобрали кейс МТС, крупнейшего российского оператора мобильной связи и ведущего поставщика медиа- и цифровых услуг. Модератором выступил Желько Текич, профессор ВШБ.
Использование цифрового следа для оценки стартапов: результаты исследования на основе инструмента Google Trends
18 мая в онлайн-формате состоялся очередной научный семинар Высшей школы бизнеса НИУ ВШЭ, на котором доцент департамента бизнес-информатики ВШБ Желько Текич представил результаты изучения использования цифрового следа общества в исследованиях инноваций и предпринимательства.